العوامل الكامنة وراء اختيار تخصص معلم مجال اللغة العربية في كلية التربية والفنون بجامعة اليرموك

Show simple item record

contributor.author Nuser, Hamdan Ali [حمدان علي نصر] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:13:53Z en_US
date.available 2009-11-25T13:13:53Z en_US
date.issued 2000 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 245-277. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8237 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العوامل الكامنة وراء اختيار بعض طلبة كلية التربية في جامعة اليرموك لتخصص معلم مجال اللغة العربية دون جمره من لتخصصات الأكاديمية الأخرى. ومدى وجود فروق دالة إحصائيا في تقديراتهم على هذه العوامل تعزى إلى متغيرات الجنس، وفرع الدراسة، ومعدل الطلب في امتحان الثانوية العامة، ودفعة التحاق الطالب بالتخصص. تكونت عينة الدراسة من (133) طالبا وطالبة وهم الذين التحقوا في هذا التخصص خلال السنة الدراسية 97/96 و 98/97 م. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث أداة من إعداده وهي عبارة عن استبانة شملت (25) عاملا وقمست إلى خمسة مجالات متنوعة. وبلغ معامل ثبات الأداة (87. 0). وقد تمت معالجة البيانات باستخراج المتوسطات الحسابية، واستخدام تحليل التباين الثنائي والتباين ذي القياسات المتكررة، واختبار نيومان- كولز للمفارقات البعدية. أظهرت الدراسة أن أقوى العوامل تأثيرا على قرار اختيار الطلبة التخصص كانت: توافر فرص التدريب الميداني لممارسة التعليم بكفاءة، وأثر تعليم اللغة العربية على فهم الفرد للقرآن الكريم، والاعتزاز الشديد باللغة العربية كلغة قومية. كما أشارت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (001. 0) بين تقديرات العينة على أداة الدراسة تعزى إلى متغير الدفعة لصالح الثانية، وإلى متغير مجال العوامل لصالح مجال العوامل المهنية، واحتل مجال العوامل الاجتماعية المرتبة الأخيرة من بين مجالات العوامل الخمسة. ولم تظهر النتائج وجود فروق في تقديرات الطلبة تعزى إلى الجنس، أو إلى المعدل العام للطالب في امتحان الثانوية العامة. وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة بنتائج الدراسة.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Arabic Language en_US
subject اللغة العربية ar
title العوامل الكامنة وراء اختيار تخصص معلم مجال اللغة العربية في كلية التربية والفنون بجامعة اليرموك en_US
title.alternative Reasons of choosing Arabic language field teacher specialization at faculty of education and arts at Yarmouk University ar
type Article en_US
identifier.pagination 245-277 en_US
identifier.issue 18 en_US
identifier.volume 9 en_US
description.AlternativeAbstract the study aims at identification of the students incentive for selecting the Arabic language field teacher specialization and the exploration of any significant differences among their estimation of such incentive due to the variable of sex, study area, secondary general examination average, and the group of the student. The study sample involved 133 male and female students who have been admitted into this field of study in 1996-1997 and 1997-1998. to achieve the objectives of the study, the researcher used a questionnaire of 25 factors of incentives, divided up into 5 areas, reliability coefficient was (0.87). Means and ANOV A were used as well as Newman-kulz post¬comparative test. The results showed that the strongest incentives were; the availability of field training, the effect of Arabic learning on the understanding of the holy quran, and the pride the learners take in Arabic as the national language. The results also showed significant difference at the 0.001 level among the assessment of the sample subjects attributable to the group variable in favour of the 2nd group and to the variable of the professional factors. The social factors came taste of the five factor areas. The results showed no differences in the assessment of the students due to their sex or examination averages. The study concluded with a number of related recommendations and suggestions.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record