Using Arabic in Testing Reading Comprehension in English

Show simple item record

Author Hamdan, Jihad [جهاد حمدان] en_US
Author Diab, Turki [تركي دياب] en_US
Available date 2009-11-25T13:13:56Z en_US
Publication Date 1997 en_US
Publication Name Journal of the E. R. C.
Citation Journal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 12, Pages 9-34. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8239 en_US
Abstract This study aims at examining the role of the native language (Arabic) in assessing reading comprehension in the foreign language (English). It reports on the findings of a case study in which two test versions, one in Arabic and another in English , were used to assess the effect of the language of the test on the reading comprehension performance of 60 secondary school students in Jordan. After receiving instruction for one month using reading material in their prescribed textbook, two comprehension-groups were tested using the same reading test except that the language of the test was English for the first sub-group and Arabic for the second. The results showed that the subjects who were tested in Arabic outperformed their counterparts who took the English test version. However, the advanced subjects in the two groups did equally well regardless of the test version they took. The tentative results of the study may encourage researchers in Jordan to launch an in-depth investigation into the use of the native language as a possible alternative method in testing reading comprehension in English. en_US
Language en en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Arabic Language en_US
Subject اللغة العربية ar
Title Using Arabic in Testing Reading Comprehension in English ar
Alternative Title استخدام اللغة العربية في اختيار الاستيعات القرائي في اللغة الانجليزية en_US
Type Article en_US
Alternative Abstract تهدف هذه الدراسة إلى تفحص الدور الذي يمكن أن تلعبه اللغة الأم (اللغة العربية) في تقويم الاستيعاب القرائي في اللغة الأجنبية (اللغة الانجليزية)، وتعرض النتائج التي خلص إليها الباحثان من خلال استخدام نسختين من اختبار قرائي أحدهما صيغت أسئلته باللغة العربية، والأخرى ‏باللغة الإنجليزية، أثر لغة الاختبار على تحصيل مجموعة تتألف من ستين طالبا من طلبة المرحلة الثانوية في الأردن في الاستيعاب القرائي في اللغة الإنجليزية. وبعد تلقى الطلبة دروسا تناولت مادة قرائية وتمارين في كتبهم ‏المقررة مشابهة لتلك التي تم تضمينها في الاختبار، أعطيت مجموعتان نفس الاختبار القرائي مع فارق واحد هو ان أسئلة الاختبار كانت باللغة الإنجليزية بالنسبة للمجموعة الأولى وباللغة العربية بالنسبة للمجموعة ‏الثانية. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن الطلبة الذين تم اختبارهم بواسطة اللغة العربية قد تفوقوا في التحصيل على نظرائهم الذين تم اختبارهم بواسطة اللغة الإنجليزية. ومع ذلك فقد دلت النتائج على أن أداء الطلبة ذوي المستوى المتقدم في التحصيل القرائي في المجموعتين قد تساووا في أدائهم بغض النظر عن لغة الاختبار الذي أجابوا عنه. وعليه يرى الباحثان أن هذه النتائج الأولية قد تشجع الباحثين في الأردن على إجراء دراسات معمقة للظاهرة موضوع البحث في المستقبل.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record