درجة معرفة معلمي العلوم النظرية البنائية وأثر تأهيلهم الأكاديمي والتربوي وجنسهم عليها.

Show simple item record

contributor.author Al Weher, Mahmoud Taher [محمود طاهر الوهر] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:14:13Z en_US
date.available 2009-11-25T13:14:13Z en_US
date.issued 2002 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 2002, Vol. 11, No. 22, Pages 93-126. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8248 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف درجة معرفة معلمي العلوم في الأردن النظرية البنائية، وعلاقته بتأهيلهم الأكاديمي والتربوي وجنسهم. وقد تكونت عينة الدراسة من 312 معلما ومعلمة تم اختيارهم عشوائيا من بين معلمي العلوم في محافظتين من محافظات المملكة، وكان منهم 166 معلما و 146 معلمة بعضهم يحمل درجة دبلوم كلية مجتمع، والبعض الآخر يحمل درجة البكالوريوس فأكثر، كما أن بعضهم درس مواد تربوية وبعضهم الآخر لم يدرس مواد تربوية. وقد استخدم في هذه الدراسة اختبار يقيس مستوى معرفة المعلمين بالنظرية البنائية مكون من 35 فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وقد حقق له معيارا الصدق والثبات كما هو مبين في متن الدراسة. وللإجابة عن السؤال الأول للدراسة، تم حساب المتوسطات والانحرافات المعيارية لعلامات الطلبة على الاختبار ككل، والنسب المئوية للإجابات الصحيحة عن كل سؤال، أما أسئلة الدراسة الثلاثة الأخرى فقد تم استخدام اختبار تحليل التباين الثلاثي (2x2x2) للإجابة عنها، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة معرفة معلمي العلوم بالنظرية البنائية ضعيفة بدرجة واضحة. كما توصلت إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية في درجة هذا الفهم عند مستوى دلالة (0.05=α) يمكن أن تعزى للاختلاف في المؤهل الأكاديمي والمؤهل التربوي، ولصالح المعلمين الذين يحملون درجة البكالوريوس فأكثر، والمعلمين المؤهلين تربويا، في حين لم تظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة فهم النظرية البنائية يمكن أن تعزى لجنس المعلم أو لتفاعل العوامل المستقلة معا سواء بشكل زوجي أو ثلاثي. وقد أوصت الدراسة في النهاية بإدخال النظرية البنائية في برامج إعداد المعلمين سواء قبل الخدمة أو أثناءها، وضرورة إقناع المعلمين بتبنيها، وتطبيق الأساليب التدريسية التي تقوم عليها عمليا.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Education en_US
subject التعليم ar
title درجة معرفة معلمي العلوم النظرية البنائية وأثر تأهيلهم الأكاديمي والتربوي وجنسهم عليها. en_US
title.alternative The degeree of the science teachers' knowledge of constructivism and the effect of their Academic certification, educational certification and gender on it. ar
type Article en_US
description.AlternativeAbstract This study aimed at investigating the degree of the science teachers knowledge of Constructivism in Jordan, and the effect of their ac¬ademic certification, educational certification, and gender on it. The sample of the study consisted of (312) teachers that were selected randomly from the science teachers in two governorates. (166) of them were males and (146) were females. Some of them had com¬munity colleges diploma, others had B.Sc. degree or more. Some had studied educational courses, others did not study educational courses. A valid and reliable test of (35) items was developed to measure the degree of the teachers' knowledge of Constructivism. To answer the first question. Averages standard deviations of the students' marks and the percentages of the correct answers were calculated. As for the other three questions, three-way analysis of vari¬ance (2x2x2) was used to answer it. The study revealed that the degree of the science teachers' knowledge of Constructivism was low, and there were statistically significant differences between the degrees of the teachers' knowledge of Constructivism that can be attributed to the differences in academic and educational certifica¬tion between them. These differences were in favor of those who have B.Sc. or more, and those who are educationally certified. On the other hand, there were no statistically significant differences that can be attributed to the gender or the interaction between the independent variables, either in pairs or the three at once. The study recommended that Constructivism must be incorpo¬rated in the science teachers' preparation programs, either before they begin teaching or in-service. It recommended also that it is necessary to convince teachers to adopt Constructivism, and im¬plement its related teaching methods. sample of 451 of 61h grade students that were selected from UNR WA schools in Jordan. The results revealed that the reliability coefficients of the completion test, which were estimated by test-re-test method and Cronbach (a) for¬mula, were better than the reliability coefficients of the multiple choice test. Further the result of (X2) test revealed that there are no differences between the Judges estimations of the correlation of each item of the Multiple choice test with the test itself, and Judges estimations of the cor¬relation of each item of Completion test with the test itself. Moreover four significant factors, which are the planned factors, were extracted from the Completion test items, but the number of significant factors, extracted from the Multiple Choice teat items, is seven. Finally the average of difficulty coefficients and the average of discrimination indices of the Completion test items are more than that for the Multiple choice.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record