Show simple item record

Author Farah, Adnan M. [عدنان محمد فرح]en_US
Author Hammouri, Firas A. [فراس حموري]en_US
Available date 2009-11-25T13:14:23Zen_US
Available date 2015-01-19T06:00:00Z
Publication Date 1997en_US
Publication Name Journal of the E. R. C.
Citation Journal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 11, Pages 9-25.en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8256en_US
Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of bibliotherapy upon reducing test anxiety among Jordanian college students. Fifty five (55) Participants were randomly assigned either to experimental or controlled group. Students in the experimental group were exposed to a specially designed self-help bibliotherapy training program. The content of the program includes six areas thought to be important to overcome test anxiety. The study called for pre-post two group experimental design. An adapted Arabic version of Sarason's Anxiety Test was administered as a pre and post test to all participants. T-Test was used to determine the equivalence of the experimental and the control groups before treatment. Analysis of Covariance was used to test differences between groups at the post and follow-up test, statistical analysis revealed a significant difference between the two groups on the post test sores. The results of this study indicated that the bibliotherapy program did significantly help the experimental group to lower their test anxiety. The findings also suggest that test anxiety can be effected by various means of counseling and psychotherapy.en_US
Language enen_US
Publisher Qatar Universityen_US
Subject Psychologyen_US
Subject علم النفسar
Title The Effect of Bibliotherapy in Reducing Test Anxiety Among Jordanian College Studentsen_US
Alternative Title أثر العلاج النفسي بالقراء قي تخفيض قلق الامتحان لدى طلبة جامعة اليرموكar
Type Articleen_US
Pagination 9-25en_US
Issue Number 11en_US
Volume Number 6en_US
Alternative Abstract ‏‏جاءت هذه الدراسة نتيجة لاستمرار وجود الوصمة الاجتماعية المصاحبة للإرشاد والعلاج النفسي في المجتمعات الشرقية. حيث حاولت الكشف عن فاعلية استخدام المواد المكتوبة أو ما يعرف باستراتيجية العلاج بالقراءة في تخفيض قلق الامتحان لدى عينة من الطلبة الجامعين. وبشكل محدد حاولت الدراسة التعرف على درجة الاختلاف في درجة قلق الامتحان في الاختبار البعدي بين أفراد المجموعة التجريبية التي تعرضت للمعالجة وأفراد المجموعة الضابطة التي لم تتعرض للمعالجة. تكونت عينة الدراسة من (55‏) طالبا وطالبة من طلبة البكالوريوس في جامعة اليرموك تم اختيارهم بناء على حصولهم على أعلى درجات في مقياس ساراسون لقياس قلق الاختبار. وقد تم توزيعهم الى مجموعتين، تجريبية تكونت من (28‏) طالبا وطالبة وضابطة تكونت من (27‏) طالبا وطالبة. كما تم إعداد دليل لعلاج قلق الامتحان اعتمادا على عدد من المصادر العربية والأجنبية حيث وزع على أفراد المجموعة التجريبية أثناء فترة المعالجة. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصانيه لصالح المجموعة التجريبية تعزى بشكل رئيسي لتعرض أفرادها للمعالجة. أوصت الدراسة بضرورة تعميم استراتيجية العلاج النفسي بالقراءة على المختصين في الإرشاد والعلاج النفسي للاستفادة منها في علاج قلق الامتحان والمشكلات التكيفية المشابهة. كما أوصت بضرورة إجراء المزيد من الدراسات حول فاعلية هذه الطريقة مقارنة بالطرق التقليدية المعروفة في العلاج النفسي.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record