مشكلات المعلمين في سلطنة عمان و علاقتها ببعض المتغيرات

Show simple item record

Author Sorti, Yazed Essa [يزيد عيسى سورطي] en_US
Available date 2009-11-25T13:14:30Z en_US
Publication Date 2000 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 215-243. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8261 en_US
Abstract هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه المعلمين في المدارس الحكومية في سلطنة عمان واستقصاء علاقة تلك المشكلات بجنس المعلم ومؤهلة العلمي وتخصصه وسنوات خدمته. وتكون مجتمع الدراسة من المعلمين العمانيين والمعلمات العمانيات في المدارس الحكومية في المنطقة الداخلية في سلطنة عمان وبلغت عينة الدراسة 155 معلما ومعلمة تم اختيارهم عشوائيا. ولجمع المعلومات اللازمة تم بناء استبانة اشتملت على 42 مشكلة موزعة على خمسة مجالات. وأظهرت نتائج الدراسة أن أهم المشكلات التي يعاني منها المعلمون هي المشكلات الطلابية تليها المشكلات المتعلقة بالمناهج الدراسية والإدارة والإشراف التربوي ثم المشكلات المتعلقة المدرسة، وأخيرا المشكلات المتعلقة بمهنة التدريس. كما أظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المشكلات للمعلمين تعزي إلى الجنس وسنوات الخدمة والتخصص العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المشكلات تعزي إلى المؤهل العلمي.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Psychology en_US
Subject علم النفس ar
Title مشكلات المعلمين في سلطنة عمان و علاقتها ببعض المتغيرات en_US
Alternative Title The problems of the teachers in the Sultanate of Oman and its relation to some variables ar
Type Article en_US
Alternative Abstract The aim of this study was to recognize the problems which the teachers in the Sultanate of Oman face, and to explore the relation between those problems and the teachers' sex, academic degree, specialization and years of experience. The sample, which was chosen at random, consisted of 155 male and female Omani teachers working at the governmental schools in Al-Dakhilia area. The results of the study showed that the most important problems of teachers are the problems related to students, then the problems related to curriculum, administration and supervision, and finally the problems related to the teaching profession The study also revealed that the perception of problems varies significantly according to the academic degree of teachers. On the other hand, the results showed that the teachers' perception of problems did not differ as a result of their specialization or sex or years of expenence.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record