Show simple item record

AuthorAl Zeghoul, Emad A. [عماد الزغول]
AuthorBkower, Naiel M. [نائل البكور]
Available date2009-11-25T13:15:05Z
Publication Date2001
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 20, Pages 153-175.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8280
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر المعرفة المسبقة بالأهداف السلوكية وتكييف الأهداف في تحصيل طالبات الصف التاسع الأساسي في مادة العوم. اشتملت جملة الدراسة على (103) طالبات، تم اختيارهن من إحدى المدارس الحكومية التابعة لمحافظة الطفيلة، والذين ينتظمون في الفصل الثاني من العام الدراسي 98/1999. تم توزيع عينة الدراسة عشوائيا إلى ثلاث مجموعات: المجموعة التجريبية الأولى، تتم إعلامها عن الأهداف السلوكية غد بدء التدريس، المجموعة التجريبية الثانية بالإضافة إلى إعلامها المسبق بالأهداف السلوكية تم تكييف هذه الأهداف لها، والمجموعة الضابطة لم يتم إعلامها مسبقا بالأهداف السلوكية. اختيرت وحدة البينة والتكيف لتكون مادة الدراسة، حيث تم وضع مجموعة من الأهداف السلوكية على هذه الوحدة، وتنم تدريسها لمجموعات الدراسات الثلاث لمدة (3) أسابيع، بواقع (3) حصص صفية لأسبوع الواحد. بعد أن تم تدريس الوحدة لكافة المجموعات، تم قياس مستوى تحصيل الطالبات باختبار خاص صمم لغايات هذه الدراسة. يستخدم تحليل التباين الأحادي (ANOVA) والمقارنات البعدية (Shaffe test) لاختبار دلالة الفروق بين متوسطات مجموعات الدراسة الثلاث. أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α=0.05) في تحصيل الطالبات على هذه الوحدة تعزي إلى المعرفة المسبقة بالأهداف السلوكية، وكذلك لعملية تكييف الأهداف السلوكية. وفي ضوء النتائج، أوصت الدراسة تدريب المعلمين على صياغة ووضع الأهداف السلوكية وإعلام الطلاب بالأهداف قبل بدء التدريس، وكذلك ربط هذه الأهداف بحاجات واهتمامات الطلاب، كما أوصت بإجراء المزيد من البحوث والدراسات بهذا الشأن
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPsychology
علم النفس
Titleأثر المعرفة المسبقة بالأهداف السلوكية وتكييف الأهداف في تحصيل طالبات الصف التاسع الأساسي في مادة العلوم
Alternative TitleEffect of pre-informing with behavioral objectives and objectives orientation upon 9th - grade female students achievement in science course.
TypeArticle
Alternative AbstractThis study aimed at investigating the effect of pre-informing with behavioral objectives and objectives orientation upon students achievement in science course. A sample of (103) female students in the 9th -grade were randomly selected from one of the public schools in Tafeleh governate of the scholastic year 98/1999, and were randomly distributed into three groups: experimental group 1, (N=3 5) has been informed about the behavioral objectives before each teaching session; experimental group 2, (N=34) in addition to be informed about the behavioral objectives, these objectives were oriented to them; and control group (N=34): has not been informed about the behavioral objectives. The environment and adaptation from the 9th grade science course was chosen to be the topic of the experiment, and a set of behavioral objectives was stated on this unit. The experiment continued for three weeks, three class sessions each. All study groups were administrated (a 20 multiple-choice item) to measure their achievement on this unit. A one way analysis of variance (ANOVA), and multiple Comparisons (Shaffe test) were used to examine the differences between the means of the groups on the achievement exam. Results of analysis indicated that there were significant differences (a.=0.05) in the students achievement due to pre-informing of behavioral objectives and to objectives orientation. Recommendations regarding using behavioral objectives, and objectives orientation process, as well as conducting further research were offered .


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record