الإنحرافات القوامية للطفل بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي

Show simple item record

Author Khalifa, Ibrahim Abdrabou [ابراهيم عبد ربه خليفة] en_US
Available date 2009-11-25T13:15:11Z en_US
Publication Date 1992 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 1, Pages 205-236. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8284 en_US
Abstract القوام محصلة سلوكية هامة لكل طفل، وسلامة القوام أحد الأهداف التي تسعى التربية الرياضية لتحقيقها للطفل بمرحلة التعليم الأساسي، ويهدف البحث إلى التعرف على حالة القوام للطفل وبيان الانحرافات القوامية التي قد تصيب الطفل في هذه المرحلة، وما هي نسب انتشار هذه الانحرافات لدى الطفل في مناطق " القدمين، الرجلين والحوض، العمود الفقري، الطرف العلوي "، وأجرى البحث على عينة طبقية عشوائية من الصفوف الدراسية الثلاث الأولى قوامها 600 طفلاً بواقع 200 طفلاً من كل صف دراسي بمنطقة شمال الجيزة التعليمية بمحافظة الجيزة- مصر، واستخدام الباحث اختبار " الثقل والخيط "، واختبار "وودروف + Woodruff test)، واختبار لوحة المربعات، واختبار بصمة القدم، للتعرف على الانحرافات القوامية الأمامية والخلفية والجانبية، وانحرافات القدمين، وتم فحص القوام من الخلف والجانب والأمام وفي حالتي الثبات والحركة) وسجلت الانحرافات على استمارة خاصة لكل طفل اشتملت على 45 انحرافاً قوامياً، وأظهرت نتائج البحث وجود انحرافات قوامية بالقدمين، وفي مقدمتها انحراف "تفلطح القدمين "، وانحرافات قواميس بمنطقة الحوض والطرق السفلي، وانحرافات قوامية بالعمود الفقري وفي مقدمتها "سقوط الرأس أماماً"، وكذا وجود انحرافات قواميس بالذراعين، والكتفين ومنطقة الصدر وفي مقدمتها "سقوط أحد الكتفين عن الآخر" كما أوضحت النتائج أن متوسط الانحرافات القوامية للطفل يزداد كلما زادت المرحلة السنية، وأن النسب المئوية لانتشار الانحرافات القوامية مختلفة من منطقة إلى أخرى، وفي مقدمتها: منطقة القدمين، يليها منطقة الطرف العلوي ثم منطقة العمود الفقري فمنطقة الحوض والطرفين السفليين. وهكذا أظهرت نتائج البحث وجود انحرافات قوامية لدى الطفل مما يشير إلى أن التنشئة القوامية للأطفال تتطلب نظرة علمية للعناية بقوامهم (وقاية وعلاج) وأوصى الباحث بضرورة التقويم الدوري للقوام، ووضع كتاب عن القوام- يتعرف الطفل من خلاله على القوام المعتدل والمحافظة علية- مع وضع رقابة طبية على ملابس وأدوات وملاعب الطفل، وتوفير كل الضمانات لسلامة قوام الطفل، واشتمل البحث على مشروع قومي مقترح للعناية بقوام الطفل يمكن الاستعانة به من أجل سلامة قوام الطفل بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Physical Education en_US
Subject التربية الرياضية ar
Title الإنحرافات القوامية للطفل بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي en_US
Alternative Title Postural Deformities in the child At the First cycle of Basic Education ar
Type Article en_US
Alternative Abstract Posture is an important behavioural outcome for the child. Having a good posture is one of the objectives that physical education aims to achieve at the Basic Education stage. The present research aims to find out about the child's posture conditions and the postural deformities which the child at this stage may be inflected with. Another purpose is to establish the different proportions of postural deformities in the different body parts; "feet, legs, pelvis, spine, and the upper part." The study sample is made up of 600 randomly selected pupils in classes from the first three grades; 200 children per grade. They all come from North Giza Educational Zone, Egypt. The researcher used the following tests: a) "Plumb line" test (Bankroft). b) the woodruff test, c) the board of squares test, (Posture screen test). d) the foot print test, in order to elicit the front, side and back postural defects as well as foot deformities, The child's posture was examined from the above three direc¬tions while moving and standing still. Defects have been recorded on specific froms that listed 45 types of deformity. The study conclusions show that: * There are feet defects on top of which is "flat foot" * There are pelvic and low part defects, and spinal deformities particularly "head front drooping" similarly. * There are arm as well as shoulder and chest defects particularly "having one shoulder lower than other". The study results also show that the average of the child's postural deformities is directly proportional with age. The percentage of postural deformities vary from one part to another. The feet area has the highest percentage, to be followed by the upper part the spine, the pelvis, and the limbs. Consequently, the study reveals the existence of postural deformities which imply a need to consider the children's postural growth from a scientific perspective for (prevention and remediation). The researcher recommends the cyclical or periodical postural assessment and the writing of a book on posture through which the child comes to know what a good posture is and how to keep it in shape. The child's clothes, tools and playgrounds should be under strict surveil¬lance. All precautions should be taken so as to secure the correctness of the child's posture. The research also includes a proposed nationwide project for the children's postural care which could be implemented at the first cycle of Basic Education.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record