• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فاعلية الإعداد التربوي في الموقف المهني للمعلمين والمعلمات قبل التخرج

    Thumbnail
    View/Open
    059405-0006-fulltext.pdf (802.5Kb)
    Date
    1994
    Author
    Al Heriqi, Saad Muhammed [سعد بن محمد الحريقي]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    أصبحت التربية والتعليم تمثل الهدف الأساسي لحكومة المملكة العربية السعودية، للوصول بالعملية التعليمية إلى الهدف المنشود منها، وبالتالي فان كليات ومعاهد الإعداد التربوي تحظى بعناية خاصة من قبل المسئولين على كافة المستويات، وتمثل التربية العملية التدريب الميداني للطلبة والطالبات بكليات التربية للتطبيق الفعلي لما تلقوه في سنوات دراستهم من مواد تربوية ونفسية، وقد ثار الجدل حول أهمية تلك المواد وكذا أهمية الأعداد التربوي، وفي ضوء ما توصلت اليه بعض من الدراسات السابقة، قام الباحث بصياغة أربعة فروض، تم اختبارها بعدة أساليب إحصائية، وذلك بعد تطبيق مقياس الموقف المهني للمعلمين على عينة من 30 طالبا و 43 طالبة بكلية التربية جامعة الملك فيصل يمثلون 41% من مجموع الطلاب والطالبات المتدربين للعام الدراسي 1413 هـ، وأوضحت نتائج الدراسة التالي: 1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد الموقف المهني بين المعلمين الطلاب والمعلمات الطالبات. 2- لا توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات الإعداد التربوي (التربية العملية وطرق التدريس) وأبعاد الموقف المهني لدى المعلمين الطلاب. 3- لا توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات الإعداد التربوي (التربية العملية وطرق التدريس) وأبعاد الموقف المهني لدى المعلمات الطالبات. وقد اتفقت نتائج الدراسة مع بعض الدراسات السابقة واختلفت مع بعضها.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8285
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video