Using the Mother Tongue (Arabic Language) in EFL Teaching

Show simple item record

contributor.author Taha, Fayez M. [فايز محمد طه] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:37:46Z en_US
date.available 2009-11-25T13:37:46Z en_US
date.issued 2006 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 5, No. 9, Pages 222-196. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8499 en_US
description.abstract This paper explores the instructors' and students' reactions to using Arabic language in teaching English as a foreign language in the Department of English and Modern European Languages at the University of Qatar. Therefore, a two-form questionnaire was developed: one for the instructors and one for the students. As regards instructors' responses, it was found that all of the native speakers and 62.5 of non-native speakers of English felt that it was okay to use Arabic in EFL teaching. With regard to students' reactions, it was found that 42.85% of freshmen, 54.23% of sophomores, showing a 13% increase over freshmen; 57.64% of juniors, showing a 4% over junior students and finally 61.53 of senior students favored the use of Arabic, showing an increase of 4% over juniors. Finally, the paper was concluded by recommending a judicious use of Arabic in EFL teaching, and when it is the shortest possible route to make learners understand, since it is believed that the mother tongue does have a vital, facilitating role in teaching the foreign language. en_US
language.iso en en_US
publisher Qatar University en_US
subject Mother Tongue en_US
subject اللغة العربية ar
title Using the Mother Tongue (Arabic Language) in EFL Teaching en_US
title.alternative استخدام اللغة الأم (اللغة العربية) في تدريس اللغة الإنجليزية ar
type Article en_US
identifier.pagination 222-196 en_US
identifier.issue 9 en_US
identifier.volume 5 en_US
description.AlternativeAbstract قامت هذه الدراسة باستكشاف ردود أفعال المدرسين و الطالبات في جامعة قطر في قسم اللغة الإنجليزية حول استخدام اللغة العربية في تدريس اللغة الإنجليزية وذلك في خلال استبيان تكون من نموذجين: أحدهما للطالبات والآخر للمدرسين. وبالنسبة لردود أفعال المدرسين تبين أن المدرسين الأجانب وافقوا جميعا على استخدام اللغة العربية بينما لم يوافق سوى 62.51 % من المدرسين العرب على ذلك. وبالنسبة لردود أفعال الطالبات تتبين أن 42.85 % من طلبة السنة الأولى و54.23 % من السنة الثانية، أي بزيادة 13 % عن السنة الأولى و 57.64 % من السنة الثالثة أي بزيادة 4 % عن السنة الثالثة و61.53 % من السنة الرابعة فضلوا استخدام اللغة العربية أي بزيادة 4 % عن السنة الثالثة. وفي النهاية أوصى الباحث بناءاً على ما سبق باستخدام اللغة العربية في تدريس اللغة الإنجليزية بطريقة حكيمة، وعندما تكون هي الوسيلة الوحيدة لتوصيل المعلومات للطلبة.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record