قياس عمليات العلم لدى الطلبة العمانيين في مرحلة التعليم العام في ضوء بعض المتغيرات

Show simple item record

contributor.author Al Shuailee, Ali [علي بن هويشل الشعيلي] en_US
contributor.author Khataiba, Abdulla Mohammed [عبد الله محمد عبد الله خطابية] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:38:23Z en_US
date.available 2009-11-25T13:38:23Z en_US
date.issued 2003 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 2, No. 4, Pages 125-158. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8542 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى قياس عمليات العلم لدى الطلبة العمانيين في مرحلة التعليم العام في ضوء متغيرات الجنس، والمستوى الدراسي، والمعدل التراكمي. ولأغراض هذه الدراسة تم تطوير وتعريب اختبار مهارة عمليات العلم لـ ( 1988,,Cronin & Padilla). وتكونت الأداة من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وتم عرضها على مجموعة من المحكمين للتأكد من صدقها، كما وجد أن معامل الاتساع الداخلي لها مقداره(0.72)، وهذه النتيجة تعد كافية لاستخدامها لأغراض الدراسة. وقد تم تطبيق الأداة على عينة تكونت من (461) طالبا وطالبة بالصفوف الأول الإعدادي، والثالث الإعدادي، والثاني الثانوي العلمي من مدارس التعليم العالم بالسلطنة. واستخدمت الاحصائيات الوصفية وتحليل التباين وشافييه بما يتناسب وأسئلة الدراسة، وأظهرت نتائج الدراسة ضعفا واضحا في أداء الطلبة على اختبار عمليات العلم، كما أظهرت الدراسة فروقا واضحة في أداء الطلبة تبعا للصفوف الدراسية، وتبعا للمعدلات الدراسية. كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق في أداء الطلبة على اختبار عمليات العلم تبعا لجنسهم. وقد أوصت الدراسة بضرورة التأكيد على تدريب المعلمين على كيفية تدريس عمليات العلم، واختيار الطرق المناسبة لتدريسها، كما أوصت الدراسة الباحثين بضرورة إجراء المزيد من البحث والاستقصاء في موضوع عمليات العلم. ar
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Education en_US
subject التعليم العام ar
title قياس عمليات العلم لدى الطلبة العمانيين في مرحلة التعليم العام في ضوء بعض المتغيرات en_US
title.alternative Science Process Skills among Omani Students at Public Education ar
type Article en_US
identifier.pagination 125-158 en_US
identifier.issue 4 en_US
identifier.volume 2 en_US
description.AlternativeAbstract This study aims to investigate Omani students' acquesition of science process skills. An instrument consisting of (30) mutiple choice -statements were accomodated into an Arabic version. Validity using panal of judges was used, and relaibility using Cronbach-Alph for internal consistency was found to be (0.72). The sample of study consists of (461) males and female students from first preparatory, third preparatoty and second secondary (science) classes, at public schools in Oman. SPSS package was used for statistical analysis. The results of the study revealed that, there were siginificant differences between students' performance on science process skills with respect to their grade levels and GPA. However, there was no significant difference between students' performance with respect to their gender. The study recommended that frequent workshops should be held for science teachers in order to train them to comprehend and adopt the suitable teaching methods, in that they could efficiently teach and acquire students science process skills. It also recommended researchers to further other studies in this area having other variables and grade levels.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record