أهداف تعليم اللغة الإنجليزية كما يراها معلمو ومعلمات اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانوية العليا في محافظة نابلس

Show simple item record

contributor.author Aqel, Fawaz M. A. [فواز محمد عبد الرحمن عقل] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:38:31Z en_US
date.available 2009-11-25T13:38:31Z en_US
date.issued 2004 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 3, No. 6, Pages 183-213. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8548 en_US
description.abstract هدفت الدراسة إلى تحديد درجة أهمية أهداف تعليم اللغة الانجليزية كما يراها معلمو ومعلمات اللغة الإنجليزية في محافظة نابلس، بالإضافة إلى تحديد درجة أهمية أهداف تعليم اللغة الإنجليزية لمعلمي اللغة الإنجليزية تبعاً لمتغير الجنس، ومكان التعلم، و الخبرة، والمؤهل العلمي. وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات اللغة الانجليزية في المرحلة الثانوية العليا في محافظة نابلس، بلغ عددهم (44) معلماً ومعلمة من المدارس المشاركة التي تم اختيارها عشوائياً. و تم تطوير استبانة من (51) فقرة وتم التأكد من صدقها وثباتها. وبعد جمع البيانات وإجراء التحليلات الإحصائية المناسبة بينت الدراسة أن الفقرات التي احتوت على أهداف تتعلق باستعمال اللغة والقواعد والمنافسة حصلت على درجة كبيرة جداً من الأهمية، بينما حصلت الفقرات التي احتوت على أهداف تتعلق بالثقافة والعادات والتقاليد والاتجاهات تجاه أصحاب اللغة على درجة قليلة من الأهمية. ولم تجد الدراسة أية دلالة إحصائية لمتغيرات الجنس، ومكان التعلم، والخبرة، والمؤهل العلمي. وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدة توصيات، منها: ضرورة التركيز على الأهداف التعليمية، وطرق صياغتها من قبل برامج إعداد المعلمين، وضرورة إشراك المعلمين بدورات وندوات وورش عمل تدور حول الأهداف التعليمية أثناء الخدمة، بالإضافة إلى إجراء دراسات حول أثر الأهداف التعليمية في العملية التعليمية، ومعرفة آراء الطلبة حول أثر الأهداف في التحصيل.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject English Language en_US
subject اللغة الأنجليزية ar
title أهداف تعليم اللغة الإنجليزية كما يراها معلمو ومعلمات اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانوية العليا في محافظة نابلس en_US
title.alternative The objectives of English Teaching as rated by High Secondary School English language teachers in Nablus District. ar
type Article en_US
identifier.pagination 183-213 en_US
identifier.issue 6 en_US
identifier.volume 3 en_US
description.AlternativeAbstract This study aimed at determining the importance of English language teaching objectives as rated by English language teachers, in addition to determining the degree of the importance of objectives for English language teaching according to the variables of sex, place of education, experience, and academic qualification. To these ends, the study sought to answer the following two questions: What is the degree of the importance of objectives for English language teaching according to English language teachers in Nablus district? Are there any statistically significant differences, in the degree of the importance of objectives for English language teaching, as rated by English teachers, duethe to variables of sex, place of work, experience and academic qualification? he population of the study consisted of all the English language teachers at high secondary schools in Nablus district. The sample of the study, randomly chosen, was 44 male and female teachers. For this purpose, a 51-item questionnaire was developed and checked for validity and reliability. After data collection and statistical analyses, it was found that the items which had contained objectives pertinent to the use of language, grammar and competition, obtained a very high degree of importance whereas the item which had contained objectives, pertinent to culture, habits, traditions and attitudes towards native speakers, obtained a very low degree of importance. It was also found that there was statistical significance for the variables of sex, place of teaching, experience, and academic qualification. In the light of these findings, the researcher recommends that more emphasis be given to the teaching objectives in terms of their importance, and ways of their formulation by teacher training programs. The researcher also recommends that in-service English language teachers be involved in training courses, seminars, workshops revolving around teaching objectives. Finally, the researcher recommends that further studies be conducted on the impact of teaching objectives on the educational process to explore students' opinions about the effect of objectives on achievement.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record