عوائد برامج محو الأمية من منظور الدراسين والمدرسين في المملكة العربية السعودية

Show simple item record

contributor.author El Sunbel, Abdeul Aziz Abdull [عبد العزيز عبد الله سنبل] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:39:11Z en_US
date.available 2009-11-25T13:39:11Z en_US
date.issued 2004 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 3, No. 6, Pages 73-125. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8589 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العوائد التي يجنيها الدارسون من خلل مشاركتهم في برامج محو الأمية في مدينتي الرياض والخرج في المملكة العربية السعودية، وذلك من منظور الدارسين والمعلمين. وينتظر من نتائج هذه الدراسة أن تسهم في تطوير البرامج المقدمة حاليا وتطوير جودتها النوعية. شارك في هذه الدراسة (109) مدرسة و (239) دارسا تم اختيارهم بصورة عشوائية من إجمالي المعلمين والدارسين في مجتمع الدراسة. واستخدم الباحث استبيانا مقننا لجمع المعلومات المطلوبة، كما استعان الباحث بعدد من المساعدين لتعبئة الاستبيانات الخاصة بالدارسين. و اشتملت أداة الدراسة ( الاستبيان) على (40) سؤالً تمحورت في ستة مجالات هي: العوائد الاقتصادية، والوظيفية، والدينية، والأسرية، والنفسية، والثقافية. وركزت الدراسة على بحث أثر عدد من المتغيرات في رؤية عينة الدراسة لعل احد برامج محو الأمية. وهذه المتغيرات هي الوظيفة (معلم، دارس)، المرحلة الدراسية، الانتماء الاجتماعي للدارسين، وظائف الدارسين، دوافع الدراسة، موقع المدرسة، الفئة العمرية للدارسين. وبينت نتائج الدراسة أن عوائد برامج محو الأمية لا تقتصر على اكتساب مهارات القراءة والكتابة والحساب فحسب، وإنما تتعدى إلى جوانب أخرى تتعلق بحياة الدارس اليومية والمستقبلية سواء على مستواه الشخصي أم الأسري أم المجتمعي. وتبين أن لبعض متغيرات الدراسة أثرا في نظرة عينة الدراسة بالنسبة إلى عوائد برامج محو الأمية.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Literacy Education en_US
subject محو الأمية ar
title عوائد برامج محو الأمية من منظور الدراسين والمدرسين في المملكة العربية السعودية en_US
title.alternative Benefits of literacy education programs as perceived by literacy teachers and learners in Saudi Arabia ar
type Article en_US
identifier.pagination 73-125 en_US
identifier.issue 6 en_US
identifier.volume 3 en_US
description.AlternativeAbstract This research aimed at studying the benefits of literacy education programs in Riyadh and Alcharj of Saudi Arabia as perceived by literacy teachers and learners. It is expected that the result of the study would assist in improving the offered programs and improve its quality. A random sample of 109 teachers and 239 learners participated in the study and a 40 item questionnaire was utilized in the study. The researcher trained a number of assistants to help in filling out the responses of literacy learners to questions being asked. The questionnaire consisted of six categories mainly the economic, occupational, religious, family, psychological, and cultural benefits. The study investigated the impact of a number of independent variables on the perceptions of teachers and learners concerning the benefits of the program. Results showed that literacy programs benefits exceeds the classical 3 R model. Results showed that literacy benefits have a good impact on the learner's life as an individual, a member of a family and a member of the society. As well, results showed that certain variables had an impact of learners and teachers perceptions concerning literacy efforts.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record