الكفايات التدريسية لدى معلمي المواد الاجتماعية في المرحلة الإعدادية بدولة قطر كما يعكسها تقويم الأداء الصفي

Show simple item record

Author Al Bib Ali, Ghadnan [غدنانة سعيد المقبل البنعلي] en_US
Author Murad, Sameer [سمير مراد] en_US
Available date 2009-11-25T13:39:12Z en_US
Publication Date 2003 en_US
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 2, No. 4, Pages 143-172.
URI http://hdl.handle.net/10576/8591 en_US
Abstract إن زيادة الاهتمام بعملية التقويم المستمر لأداء المعلم في أثناء الخدمة، أصبح يشكل الخطوة الأساسية في طريق رسم المعالم الأساسية لمدرسة المستقبل، وإصدار الحكم على كفاءة النظام التعليمي، ولوضع تصورات ورؤى مستقبلية دقيقة لمهمة التجديد النوعي لهذا النظام. وهو ما حاول البحث الحالي القيام به في تقويم الأداء التدريسي لعينة من معلمي المواد الاجتماعية، ولتحقيق أهداف الدراسة وللتحقق من صحة فرضياتها، قاسم الباحثان بالاطلاع على نتائج عديد من الدراسات والبحوث العربية والأجنبية والاستفادة منها في استخلاص بعض الكفايات والمهارات التدريسية التي احتوت عليها بنود بطاقة تقويم الأداء الصفي لمعلمي المواد الاجتماعية. وقام الباحثان ببناء بطاقة لتقويم الأداء لمعلمي المواد الاجتماعية للمرحلة الإعدادية بدولة قطر، وقد بلغ مجموع الكفايات التي اشتملت عليها البطاقة 33 كفاية وزعت على محاور أربعة هي: التخطيط للدرس، تنفيذ خطة الدرس، الإدارة الصحية، شخصية المعلم. وقد طبقت الأداة على أفراد العينة البالغ عددها الإجمالي (121) معلما ومعلمة، ومن ثم جدولة نتائج المعالجات الإحصائية للبيانات المفرغة من بطاقات تقويم الأداء الصفي بهدف تفسيرها واختبار الفرضيات المطروحة في البحث. وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً لصالح المعلمين المؤهلين تربوية عند مستوى دلالة 0.01 في جميع محاور البطاقة الأربعة مما يؤدي إلى رفض الفرضية الصفرية التي تشير إلى عدم وجود فروق دالة. وقد أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات محاور بطاقة التقويم جميعها لصالح المعلمات، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات محاور بطاقة التقويم جميعها تبعاً لمستويات الخبرة في التدريس، وفي ضوء النتائج قدم البحث عددا من التوصيات والمقترحات الإجرائية التي يمكن الأخذ بها والإفادة منها. ar
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Education en_US
Subject التعليم ar
Title الكفايات التدريسية لدى معلمي المواد الاجتماعية في المرحلة الإعدادية بدولة قطر كما يعكسها تقويم الأداء الصفي en_US
Alternative Title Teaching Comptencies Amang In-Service Teachers of Social Studies at the Preparatory Stage in Qatar As Reflected by the Evaluation of Their Teaching Pesformance ar
Type Article en_US
Pagination 143-172 en_US
Issue Number 3 en_US
Volume Number 2 en_US
Alternative Abstract The increasing concern with the on going evaluation of the in-service teacher's performance undoubtedly helps in outlining the future of the educational system through presenting various views for renewing this system. The current study tries to evaluate the performance of a sample of in-service social studies teachers. In order to achieve the hypotheses of the study and achieve its goals, the researchers reviewed relevent literature and identifed the basic teaching competences and skills. The researchers designed a checklist for evaluating the performance of the sample in the light of 33 comptences and skills identified earlier distributed among four categories: lesson planning, lesson implementation, classroom management, teacher's personality traits. The sample consisted of 121 male and female teachers. The Statistical analysis known as t-Test was used to compare the means of scores obtained in each of the four categories. Resutis showed that there are statistically significant differences between the means of scores in all the categories in favour of the teachers graduating from the Faculty of Education at 0.01 level. Results also showed that there are statistically significant differences between means of scores in all the categories in favour of female teachers and no significant differences between means of scores in all the categories as for levels of experience. The study suggested some recommendations and topics for further research.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record