Show simple item record

AuthorAl Mustafa , Abdul Aziz Abdul Karim [عبد العزيز عبد الكريم المصطفى]
AuthorBukhari, A. L. Ibrahim [عبد اللطيف ابراهيم بخاري]
Available date2009-11-25T13:39:31Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 1, No. 1, Pages 101-127.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8608
Abstractتتحدد مشكلة الدراسة الحالية كونها دراسة تقويمية لمدى تحقيق أهداف منهج التربية البدنية لتلميذ المرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر بعض المتخصصين من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية (ن= 53) ومشرفي (ن- 49) ومعلمي (ن= 188) التربية البدنية في وزارة التربية والتعليم بالمملكة العربية السعودية، بمجموع (ن= 290 شخصا) اختيروا بطريقة عشوائية. وقد تم تنفيذ الدراسة بعد قياس كل من عاملي الصدق والثبات للاستبانة وحصولهما على درجة طيبة من الموضوعية. وقد تم استخلص النتائج الآتية: 1) هناك فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين كل من أعضاء هيئة التدريس ومشرفي ومعلمي التربية البدنية تجاه تحقيق أهداف منهج التربية البدنية لدى تلميذ المرحلة الابتدائية، وذلك لصالح معلمي التربية البدنية. 2) هناك فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين كل من أسماء هيئة التدريس ومشرفي التربية البدنية تجاه تحقيق أهداف منهج التربية البدنية لدى تلميذ المرحلة الابتدائية تعزي إلى مستوى الخبرة، وذلك لصالح آراء مجموعة أقل من 5 سنوات خبرة، أي أن آراء مجموعة 10 سنوات خبرة فما فوق ترى أن أهداف التربية البدنية لتلميذ المرحلة الابتدائية لا تتحقق. 3) عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى للمنطقة التعليمية. وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) للتفاعل بين متغيري المؤهل والخبرة عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى للمنطقة التعليمية. وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (5.،.) للتفاعل بين مئغيري ال وأخيراً يوصي الباحثان بإجراء المزيد من الدراسات فيما يتعلق بالمناهج التعليمية، وطرائق التدريس، وكذلك مدى تحقيق أهداف المناهج التعليمية لمرحلتي المتوسطة و الثانوية.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectEducation
Subjectالتعليم الابتدائي
Titleتحقيق أهداف منهج التربية البدنية بمرحلة التعليم الابتدائي في المملكة العربية السعودية
Alternative TitleEvaluating Objectives of Physical Education Curriculum in the Elementary Education Level in Saudi Arabia.
TypeArticle
Pagination101-127
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThe purpose of the study was to investigate the extent to which the aims of physical education curriculum elementary school have been achieved in Saudi Arabia. Male professors of physical education (N=53) from Saudi universities, teachers (N=188) and supervisors (N=49) from the Ministry of Saudi Education had been chosen randomly. Validity and reliability for the questionnaire have displayed significant results. ANOVA With Repeated Measures (3X3X6) and Post Hoc Comparisons of Means using Scheffes* Test have been applied. ANOVA revealed significant differences between the three groups in achieving the physical education programs. There were significant differences between the professors, teachers and supervisors in favor teachers. There were also significant differences between the professors and supervisors because of experience. Finally, some investigation regarding the education programs, teaching methods and the aims of physical education programs for middle and high schools education have been employed.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record