Show simple item record

AuthorAl Darwish, Anisa [انيسة الدرويش]
AuthorAl Amari, Badria [بدرية مبارك العماري]
AuthorSadiq, Hassa Mohamed [حصه محمد صادق]
Available date2009-11-25T13:39:37Z
Publication Date2003
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 2, No. 3, Pages 19-60.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8617
Abstractاستهدفت الدراسة بحث العلاقة بين الرضا عن العمل والرضا عن الاتصال لدى مديري ومديرات مدارس التعليم العام بدولة قطر. وتم تطبيق استبانة للرضا عن الاتصال وأخرى للرضا عن العمل على عينة الدراسة المتمثلة في (192) مديرا ومديرة للمراحل التعليمية الثلاث، يمثلون كل المجتمع الأصلي. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، توفر الرضا عن العمل وعن الاتصال لدى مديري ومديرات المدارس القطرية، وجود علاقة ايجابية دالة بين الرضا عن العمل والرضا عن الاتصال، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن العمل ومتغير الجنس، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن العمل والمرحلة التعليمية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن العمل ومستوى الخبرة، وبين الرضا عن الاتصال ومتغير الجنس، كذلك كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الاتصال ومتغير المرحلة التعليمية، وبين الرضا عن الاتصال ومتغير الخبرة. وبناء على نتائج الدراسة تقدمت الباحثات بمجموعة من التوصيات والمقترحات.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectManagement
Subjectالتعليم العام
Titleالرضا عن العمل وعلاقته بالرضا عن الاتصال لدى مديري ومديرات مدارس التعليم العام بدولة قطر
Alternative TitleThe Relationship Between Communication Satisfaction and Job Satisfaction of Qatari Public School Principals
TypeArticle
Pagination19-60
Issue Number3
Volume Number2
Alternative AbstractThis study aims at investigating the relationship between communication satisfaction and job satisfaction of Qatari school principals. The study sample consisted of 192 principals from three stages representing the population: primary, preparatory and secondary, they were subjected to the study Questionnaires. The study results came as follows: 1- School principals were satisfied with their job. 2- School principals were satisfied with the communication, within their School System. 3- There is a high positive correlation between the principals job satisfaction and communication satisfaction. 4- There is no statically significant difference between job satisfaction and sex. 5- There is a statically significant difference between job satisfaction and educational stages. 6- There is no staticallys difference between job satisfaction and experience level. 7- There is no statically difference between communication satisfaction and gender. 8- There is a statically significant difference between communication satisfaction and educational levels. 9- There is a statically stages difference between communication satisfaction and experience level. The study presented some suggestions and recommendations and suggested topics for further research.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record