الرضا عن العمل وعلاقته بالرضا عن الاتصال لدى مديري ومديرات مدارس التعليم العام بدولة قطر

Show simple item record

Author Al Darwish, Anisa [انيسة الدرويش] en_US
Author Al Amari, Badria [بدرية مبارك العماري] en_US
Author Sadiq, Hassa Mohamed [حصه محمد صادق] en_US
Available date 2009-11-25T13:39:37Z en_US
Publication Date 2003 en_US
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 2, No. 3, Pages 19-60. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8617 en_US
Abstract استهدفت الدراسة بحث العلاقة بين الرضا عن العمل والرضا عن الاتصال لدى مديري ومديرات مدارس التعليم العام بدولة قطر. وتم تطبيق استبانة للرضا عن الاتصال وأخرى للرضا عن العمل على عينة الدراسة المتمثلة في (192) مديرا ومديرة للمراحل التعليمية الثلاث، يمثلون كل المجتمع الأصلي. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، توفر الرضا عن العمل وعن الاتصال لدى مديري ومديرات المدارس القطرية، وجود علاقة ايجابية دالة بين الرضا عن العمل والرضا عن الاتصال، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن العمل ومتغير الجنس، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن العمل والمرحلة التعليمية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن العمل ومستوى الخبرة، وبين الرضا عن الاتصال ومتغير الجنس، كذلك كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الاتصال ومتغير المرحلة التعليمية، وبين الرضا عن الاتصال ومتغير الخبرة. وبناء على نتائج الدراسة تقدمت الباحثات بمجموعة من التوصيات والمقترحات. ar
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Management en_US
Subject التعليم العام ar
Title الرضا عن العمل وعلاقته بالرضا عن الاتصال لدى مديري ومديرات مدارس التعليم العام بدولة قطر en_US
Alternative Title The Relationship Between Communication Satisfaction and Job Satisfaction of Qatari Public School Principals ar
Type Article en_US
Pagination 19-60 en_US
Issue Number 3 en_US
Volume Number 2 en_US
Alternative Abstract This study aims at investigating the relationship between communication satisfaction and job satisfaction of Qatari school principals. The study sample consisted of 192 principals from three stages representing the population: primary, preparatory and secondary, they were subjected to the study Questionnaires. The study results came as follows: 1- School principals were satisfied with their job. 2- School principals were satisfied with the communication, within their School System. 3- There is a high positive correlation between the principals job satisfaction and communication satisfaction. 4- There is no statically significant difference between job satisfaction and sex. 5- There is a statically significant difference between job satisfaction and educational stages. 6- There is no staticallys difference between job satisfaction and experience level. 7- There is no statically difference between communication satisfaction and gender. 8- There is a statically significant difference between communication satisfaction and educational levels. 9- There is a statically stages difference between communication satisfaction and experience level. The study presented some suggestions and recommendations and suggested topics for further research.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record