Show simple item record

Author Obydat, Mohammed Mohy Aldeen [محمد محي الدين عبيدات]en_US
Available date 2009-11-25T13:39:47Zen_US
Publication Date 2006en_US
Publication Name Journal of Educational Sciences
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 5, No. 9, Pages 154-127.en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8631en_US
Abstract This study aimed at investigating instrumental and integrative factors that influenced students' decision in choosing English as a specialization. The sample consisted of 305 male and female students chosen randomly from the population of the study (N= 471). The instrument used in the study was a questionnaire, which included two major dimensions. Each dimension comprised 15 items. Results showed that there were major instrumental and integrative factors that played a role in choosing this specialization. Results also showed that the students were more instrumentally motivated to study English. The results of the t- test indicated statistically significant differences (a= 0.05) between the means of students' responses to the two dimensions in favor of instrumental motivation. Moreover, results revealed statistically significant sex differences (a= 0.05) in integrative motivation and in the two dimensions together. The differences were in favor of females. With regard to instrumental motivation, males and females showed the same orientation. Concerning level of study, the results showeden_US
Language enen_US
Publisher Qatar Universityen_US
Subject Integrative Factorsen_US
Subject اللغة الأنجليزيةar
Title Instrumental & Integrative Factors that Affect Students' Decision in Choosing English As a Specializationen_US
Alternative Title العوامل الداخلية والخارجية التي تؤثر في قرار الطلبة لختيارهم اللغة الإنجليزية كتخصصar
Type Articleen_US
Pagination 154-127en_US
Issue Number 9en_US
Volume Number 5en_US
Alternative Abstract هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء العوامل الداخلية والخارجية التي تؤثر في قرار الطلبة لاختيارهم اللغة الانجليزية كتخصص. وقد تكونت عينة الدراسة من (305) طالب وطالبة، تم اختيارهم بصورة عشوائية من جميع طلبة اللغة الانجليزية، والبالغ عددهم (471) ‏طالبا وطالبة. استخدمت الاستبانة كأداة لهذه الدراسة، والتي احتوت على بعدين رئيسين، تضمن كل منهما (15) فقرة. وأشارت النتائج إلى أن هناك عوامل داخلية وخارجية رئيسة قد لعبت دورا في اختيار الطلبة لهذا التخصص، كما أشارت النتائج إلى أن الطلبة كان لديهم دافعية خارجية أكثر منها داخلية لدراسة اللغة الانجليزية، حيث أظهرت نتائج اختبار (ت) أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية (α=0.05) بين متوسط استجابات الطلبة لصالح بعد الدافعية الخارجية. ‏وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α=0.05‏) بين استجابات الطلبة على بعد الدافعية الداخلية وعلى البعدين معا تعزى للجنس، لصالح الاناث. أما بالنسبة إلى بعد الدافعية الخارجية، فقد أظهرت النتائج أن الذكور والاناث كانت لديهم توجهات مشابهة. ومن ناحية المستوى الدراسي، فقد أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α=0.05) بين استجابات الطلبة على بعد الدافعية الخارجية، لصالح طلبة مستوى السنة الأولى، بينما أظهرت هذه النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α=0.05‏) على بعد الدافعية الداخلية وعلى البعدين معا. أما من ناحية متغير نوع المدرسة التي تخرج منها الطلبة ومتغير المعدل التراكمي، فإن النتائج قد أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية( (α=0.05‏ على كل بعد وعلى البعدين معا.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record