Show simple item record

Authorحسن، عبد الحميد سعيد
Authorالجمالي، فوزية عبد الباقي
Available date2009-11-25T13:40:08Z
Publication Date2003
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 4, No. 4, Pages 195-233.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8658
Abstractهدفت الدراسة إلى الكشف عن نسبة انتشار الأفكار اللاعقلانية بين طلبة كلية التربية، وفيما إذا كانت درجة هذا الانتشار تختلف باختلاف الجنس أم لا، كما هدفت إلى التعرف على العلاقة بين طبيعة الأفكار اللاعقلانية وبعض الاضطرابات الانفعالية المتمثلة بـ (الاكتئاب، وسمة القلق، قلق الاختبار، الاغتراب)، وهل يمكن التنبؤ بحدوث الأفكار اللاعقلانية عند الطلبة من خلال هذه الاضطرابات. وتكونت عينة الدراسة من (204) طالباً وطالبة، وتم تطبيق اختبار الأفكار اللاعقلانية للريحاني 1985م، ومقياس بك للاكتئاب الذي أعده للبيئة العربية غريب 1985م، ومقياس سمة القلق الذي أعده للبيئة العربية البحيري 1984م ومقياس قلق الاختبار الذي أعده للبيئة العربية الزهار وهوسيفر 1985م ومقياس الاغتراب الذي أعده للبيئة العربية أمير وحسن 1989م. بعد اختبار صلاحيتها السيكومترية (صدقها وثباتها). وبعد إجراء المعالجات الإحصائية تم التوصل إلى النتائج الآتية: 1) أن الأفكار اللاعقلانية تنتشر بين الطلبة بنسب تتراوح بين 29. 10 % في حدها الأدنى وبين 48.5 % في حدها الأعلى، وأن الذكور أكثر من الإناث في فكرة واحدة من الأفكار اللاعقلانية، بينما الإناث أكثر من الذكور في فكرتين من الأفكار اللاعقلانية. 2) غياب أثر الجنس على انتشار الأفكار اللاعقلانية بين الطلبة (الدرجة الكلية) وأن العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية والاضطرابات الانفعالية دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 فما دون. 3) كشف تحليل الانحدار المتعدد عن إمكانية التنبؤ بحدوث الاضطرابات الانفعالية من خلو الأفكار اللاعقلانية، هذا وفد تم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري للبحث، ثم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالإضطرابات الإنفعالية.
علم النفس
Titleالأفكار اللاعقلانية وعلاقتها ببعض المتغيرات الانفعالية لدى عينة من طلبة جامعة السلطان قابوس
Alternative TitleIrrational Beliefs among Sultan Qaboos University Students and Their Relationship to Some Affective Variabis
TypeArticle
Pagination195-233
Issue Number4
Volume Number4
Alternative AbstractThe purpose of the study was to identify the irrational beliefs in students at the College of Education and whether these irrational thoughts differ according to sex. The study also examined the relationship between irrational thoughts and certain emotional disorders including depression, anxiety trait, test anxiety and to determine whether you can make predictions about students irrational thought from these disorders. The sample of the study consisted of 204 male and female students who completed the irrational thought Inventory Developed by Alreyhani in 1985 , the Arabic version of Beck Inventory scale adapted , by Ghareeb 1985, the Arabic version of Anxiety Trait Inventory by alboheiri , the Anxiety'Test scale by Alzahar and Hoster 1985 and the Arabic version of Alienation by Ameer and Hassan 1989. Using several statistical analyses the results were as follows: (1) The prevalence percentage of irrational thought amongst students •ranges from 10.29% ,at minimum level, to 48.5 , at maximum level, and that males were higher than females in only one irrational thought. (2) There was no sex difference in overall general irrational thoughts., but there was a statistically positive correlation between irrational thoughts and emotional dosordere. Multiple Regression analysis indicated that irrational thought were significant predictors of all emotional disorder variables amongst students. Results were discussed in terms of review of literature. Several recommendations and proposals were made.
AuthorHassan, Abdoul Hamid
AuthorEl Gamaly, Fawzia
SubjectPsychology


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record