• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الأسس الدستورية للتعليم في دول الخليج العربية

    Thumbnail
    View/Open
    019007-0002-fulltext.pdf (628.6Kb)
    Date
    1990
    Author
    مرسي, محمد منير
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    الهدف من هذه الدراسة هو التوصل إلى معرفة ما تقرره دساتير الدول العربية الخليجية بشأن التربية والتعليم ومعرفة أهم الاتجاهات العامة المشتركة بينها. وقد تطلبت الدراسة تحليل مضمون دساتير الدول العربية والخليجية التي لها دساتير مكتوبة وهي الإمارات والبحرين وقطر والكويت أما بالنسبة للدول الأخرى فقد اعتمدنا على تشريعاتها الأساسية وسياستها التعليمية المعلنة. وقد اتضح من الدراسة أن الدساتير القومية والتشريعات الأساسية تأخذ بأحدث الاتجاهات والمبادئ التي تسود الفكر والتطبيق التربوي على الصعيد العالمي وفسرنا ذلك بحداثة نظم التعليم في هذه البلاد وصغير حجمها النسي مما يجعلها تستفيد من تجارب الدول الأخرى . . ومن أهم هذه الاتجاهات والمبادئ ما يأتي: - هدف التربية والتعليم هو تنمية الانتماءات الصحيحة وهي انتماءات خليجية عربية إسلامية إنسانية. - اعتبار التعليم عاملا أساسيا هاما لتقدم المجتمع ورفاهيته. - الاعتراف بأن التعليم حق لكل مواطن. - اعتبار الدول مسئولة عن التعليم تكفله وتشرف عليه. - إلزامية التعليم أو توفيره بالمجان لكل من يطلبه. - حرية دور العلم وتشجيع العلم والبحث العالي. - التربية الدينية أساس هام في تربية المواطن. - حرية الأفراد والهيئات في إنشاء مدارس خاصة أو أهلية. - إسهام الدولة في ركب الحضارة الإنسانية والانفتاح على العالم الخارجي.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/9147
    Collections
    • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001] [‎260‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video