• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    العلاقة بين الطموح الأكاديمي وأساليب المعاملة الوالدية والتحصيل الدراسي دراسة إمبريقية لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بدولة قطر

    Thumbnail
    View/Open
    019310-0016-fulltext.pdf (625.4Kb)
    Date
    1993
    Author
    ابراهيم, ابراهيم علي
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    العلاقة بين الطموح الاكاديمي وأساليب المعاملة الوالدية والتحصيل الدراسية دراسة إمبريقية لدي عينة من طلاب المرحلة الثانوية بدول قطر تهدف الدراسة إلى معرفة مدى العلاقة بين الطموح الأكاديمي ومستوى التحصيل الاكاديمي، والتنشئة الوالدين لكل من الأب والأم. واشتملت عينة الدراسة على (187) طالب من طلاب بعض المدارس الثانوية العامة بالدوحة/ قطر وقسمت العينة طبقا لمستوى الطموح الأكاديمي إلى مجموعتين: أ- مجموعة الطلاب ذوي الطموح المرتفع وعددهم 87 طالبا. ب- مجموعة الطلاب ذوي الطموح المنخفضة وعددهم 91 طالبا. واستخدم الباحث مقياس الطموح الأكاديمي (إعداد صلاح أبو ناهية)، استخبار الشباب من بإعداد (جابر عبدالحميد جابر)، كما استخدم الباحث، اختبار " ت " كأسلوب إحصائي لمعرفة مستوى الفروق بين مجموعتي الدراسة في مستوى التحصيل الدراسي، وفي أساليب التنشئة الوالدية لكل من الأب والأم بإبعادهما الثمانية عشر. وتمخضت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى التحصيل الدراسي بين مجموعتي الدراسية. أما بالنسبة لأساليب المعاملة الوالدية فلا توجد أي فروق دالة إحصائية بين مجموعتي الدراسة إلا في بعد "الضبط عن طريق الأثم "، وكانت الفروق دالة إحصائيا عند مستوى 0.05 لصالح مجموعة الطلاب ذوي الطموح الأكاديمي المرتفع بالنسبة لتنشئة كل من الأب والأم.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/9242
    Collections
    • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001] [‎260‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video