Show simple item record

AuthorSakr, M. M. E. [محمد محمد عزت صقر]
AuthorEl-Hefnawy, M. A.
AuthorRefai, E.
Available date2009-11-25T15:12:05Z
Publication Date1988
Publication NameQatar University Science Bulletin
CitationQatar University Science Bulletin, 1988, Vol. 8, Pages 269-285.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9634
AbstractSeismic attenuation problem in Ras Budran area, Gulf of Suez was tackled by defining the resolvable frequency band. This band can transmit through the Miocene evaporitic cyclic section and hit pre-Miocene oil targets. This resolvable frequency band, which suffer minimum attenuation, was defined by using the area V.S.P. and its frequency-energy analysis. Also, the attenuation rates, through the Miocene evaporitic section, were defined. These results can serve for an accurate frequency processing of the surface seismic data. It helps to recognize the desired frequencies and to reject the other undesired frequencies. It also, guides in designing the source signature for a better picture at the target zones.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectGeology
الجيولوجيا
TitleSeismic Resolvable Frequency Band For The Pre-Miocene Oil Targets Ras Budran, Gulf Of Suez, Egypt
Alternative Titleحيز الترددات السيزمية المستنبط للنطاقات البتروليه لصخور ما قبل الميوسين في رأس بدران - خليج السويس - مصر
TypeArticle
Pagination269-285
Volume Number8
Alternative Abstractتتمثل المشاكل السيزمية بمنطقة خليج السويس في النوعية الفقيرة للانعكاسات السيزمية العميقة النافعة والتي ترتد من النطاقات البترولية لصخور ما قبل الميوسين - ومكن إرجاع هذه المشاكل إلى عدة عوامل منها معاملات الانعكاسات السيزمية المتواضعة لصخور ما قبل الميوسين والاضمحلال القوي للطاقة السيزمية في القطاع الجيولوجي وكثرة متكررات الانعكاسات السيزمية وأخيرا إلى تعقيدات التراكيب الجيولوجية التحت سطحية - هذا بالإضافة إلى قدرتنا المحدودة - حتى الان - على تحسين جمع ومعالجة البيانات السيزمية بواسطة استخدام التقنية الحديثة . ومن خلال دراسة اضمحلال الطاقة السيزمية فقد أمكن التوصل إلى حيز للترددات السيزمية والتي يمكنها المرور في متبخرات الميوسين وارتدادها من النطاقات البترولية لصخور ما قبل الميوسين بأقل اضمحلال ممكن ، وقد استنتج هذا الحيز من تحليل العلاقة (الترددات - الطاقة) والمستنتجة من البروفيلات السيزمية الرأسية . وكذلك أمكن توضيح التغييرات الجانبية لمعدلات الاضمحلال للطاقة السيزمية لقطاع متبخرات الميوسين . عند أخذ هذه النتائج في الاعتبار للمعالجة الدقيقة للبيانات السيزمية خاصة في طور التنمية لحقول البترول ، حيث تتوافر نتائج الآبار الاستكشافية كما في رأس بدران فإنها تساعد على ادراك حيز الترددات السيزمية النافعة (14 - 37 هرتز) والتخلص من ترددات الشوشرة ، وكذلك يمكن الاسترشاد بها عند تصميم مصدر سيزمي مناسب حتى نحصل على صورة واضحة للنطاقات البترولية المنشودة .


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record