Show simple item record

AuthorKardousha, Mahmoud M.
Available date2009-11-25T15:13:40Z
Publication Date1999
Publication NameQatar University Science Journal
CitationKardousha, Mahmoud M. "The First Record of Philometra lateolabracis Yamaguti, 1935 (Nematoda: Spirurida; Philometridae) from teleost fishes of the Arabian Gulf" Qatar University Science Journal, 1999, Vol. 18, Pages 131-136.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9704
AbstractPhilometra lateolabracis Yamaguti, 1935 was collected from the ovaries of Liza macrolepis (Mugilidae), Epinephelus tauvina (Serranidae), E. areolatus (Serranidae), Trichiurus haumela (Trichiuridae), Psettodes erumei (Psettodidae), Saurida tumbil (Synodontidae), Lutjanus johni (Lutjanidae) and Scomberomorus commersoni (Scomberidae). Fishes were caught mainly from coasts of the United Arab Emirates on the Arabian Gulf. The maximum prevalence was found among Scomberomorus commersoni (20 %). All hosts, except E. areolatus, represent new host records.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectZoology
Subjectعلم الحيوان
TitleThe First Record of Philometra lateolabracis Yamaguti, 1935 (Nematoda: Spirurida; Philometridae) from teleost fishes of the Arabian Gulf
Alternative Titleأول تسجيل لطفيل فيلومترا لاتيولبراكس ياماجوتني 935I (نيماتودا: سبيروريدا ، فيلومتريدي ) من الأسماك العظمية في الخليج العربي
TypeArticle
Pagination131-136
Volume Number18
Alternative Abstractيعتبر طفيل فيلومترا لاتيولبراكس (ياماجوتي 1935) من الطفيليات الخيطية الشائعة بين أسماك الخليج العربي حيث يتواجد في مبايض الأسماك في كل حالات الإصابة . وقد جمعت عينات هذا الطفيل من مبايض ثمان أنوع من الأسماك الشائعة هي : البياح ، الهامور، السمان، العصابة، الخوفعة ، الكاسور، النيسر وأخيراً أسماك الكنعد وكان أعلى معدل للإصابة في النوع الأخير (20%) . ومما لاشك فيه أن وجود هذه الطفيليات الخيطية في داخل مبايض الأسماك يتسبب في ضمورها ويؤثر على خصوبتها وانتاجيتها . ومما هو جدير بالذكر أن هذا الطفيل يسجل للمرة الأولى في منطقة الخليج العربي بالإضافة إلى أن الأسماك المذكورة - ما عدا الهامور - تعتبر عوائل جديدة لهذا الطفيل .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record