Show simple item record

AuthorAbou El Farag, Mohamed Salem
Available date2018-09-12T05:19:56Z
Publication Date2017-05
Publication NameInternational Review of Lawen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/10.5339/irl.2017.ADR.2
CitationAbou El Farag MS. Is ADR suitable for the resolution of intellectual property disputes? International Review of Law, The Future of Alternative Dispute Resolution – A Qatari Perspective Conference Proceedings 2017:2. pp 1–2
ISSN2223-859X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11056
AbstractIntellectual property (IP) is the branch of law that protects innovations and creations, such as new technological inventions, literary, artistic and musical creations, distinctive signs, computer programs, trade secrets, microchips and geographical designations. These creations and inventions may be protected by patents, trademarks, trade secrets and copyright, or other types of IP. These intellectual property rights (IPRs) can nevertheless give rise to many types of disputes. A number of these disputes relate to validity and ownership, whereas others concern licensing to use the protected types of IP. In a number of cases, these disputes relate to illicit copying or counterfeiting or agreements concerning the transfer of IP. This paper will examine two main issues. First, it explores the possibility of using different types of ADR, namely arbitration and mediation, to settle disputes concerning IPRs. In other words, can all disputes relating to patents and trademarks in particular be settled by arbitration or mediation? Second, if it is possible to use these mechanisms to resolve IP disputes, this paper will highlight the advantages for the parties of choosing arbitration or mediation over litigation, when confronted with such conflicts. In exploring the two issues, this paper will draw attention to a number of IP cases that have successfully been decided by arbitration.
Languageen_ar
PublisherHamad bin Khalifa University Press (HBKU Press)
Subjectintellectual property
Subjectpatents
Subjecttrademarks
Subjectdisputes
Subjectarbitration
Subjectmediation
TitleIs ADR suitable for the resolution of intellectual property disputes?
Alternative Titleهل الوسائل البديلة لتسوية المنازعات تصلح لحل منازعات الملكية الفكرية؟
TypeConference Proceedings
Pagination1-2
Issue Number2
Volume Number2017
Alternative Abstractالملكية الفكرية هي ذلك الفرع من القانون الذي يكفل حماية الابتكارات والإبداعات، من قبيل الاختراعات الجديدة في مجال التقنية، والإبداعات الأدبية والفنية والموسيقية، وكذلك العلامات المميزة وبرامج الحاسوب، وأسرار المهنة، والرقاقات الإلكترونية، والمؤشرات الجغرافية. ويجوز أن تحظى هذه الإبداعات والاختراعات بحماية البراءات والعلامات التجارية وأسرار المهنة وحق المؤلف، أو أي أنواع أخرى من الملكية الفكرية. وبالرغم من ذلك فإن حقوق الملكية الفكرية يمكن أن ُتفضي إلى العديد من المنازعات. وبينما تتعلق بعض هذه المنازعات بالصلاحية والملكية، فإن بعضها الآخر مرتبط بالحصول على التراخيص اللازمة لاستخدام هذه الأنواع المحمية من الملكية الفكرية. وفي بعض الحالات، تتعلق هذه المنازعات بعمليات نسخ غير مشروعة أو عمليات تزييف أو اتفاقيات خاصة بنقل الملكية الفكرية. وهذه الورقة البحثية تتناول مسألتين رئيسيتين. أوًلا تستعرض إمكانية اللجوء إلى أنواع مختلفة من ”الوسائل البديلة لتسوية المنازعات“، مثل التحكيم والوساطة، لفض المنازعات المرتبطة بحقوق الملكية الفكرية. وبعبارة أخرى، هل يمكن تسوية جميع المنازعات المتعلقة ببراءات الاختراع والعلامات التجارية على وجه الخصوص عبر التحكيم أو الوساطة؟ ثانياً، إذا كان من الممكن استخدام هذه الآليات لحل منازعات الملكية الفكرية، فإن هذه الورقة البحثية سوف تسلط الضوء على المزايا التي يحظى بها الأطراف الذين يفضلون اللجوء إلى التحكيم أو الوساطة على التقاضي، عندما تواجههم مثل هذه النزاعات. وفي استعراضها للمسألتين، سوف تورد هذه الورقة عدداً من قضايا الملكية الفكرية التي تمت تسويتها بنجاح عن طريق التحكيم.
Authorأبو الفرج, محمد سالم
Subjectالملكية الفكرية
Subjectالبراءات
Subjectالعلامات التجارية
Subjectالمنازعات
Subjectالتحكيم
Subjectالوساطة


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record