Show simple item record

AuthorBotchway, Francis N.
Available date2018-09-12T08:52:18Z
Publication Date2017-05
Publication NameInternational Review of Lawen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/10.5339/irl.2017.ADR.5
CitationBotchway FN. Arbitrating natural resource disputes: Current and future trends, International Review of Law, The Future of Alternative Dispute Resolution – A Qatari Perspective Conference Proceedings 2017:5. pp 1–2
ISSN2223-859X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11062
AbstractOwing to the precipitous slump in world commodity prices, particularly fossil fuel, investors and other stakeholders have been trying to re-arrange, re-organize and re-position their investments and interests. The question that arises is: who bears the costs or burden of losses in the investments and the re-positioning? This allocation or rebalancing of costs and losses is predicted to generate disputes which would result in arbitration. Proposed mergers that may fall through, blocks and wells that may be abandoned, joint-venture partners that may not meet their obligations, insurance cover that may not be honored, etc., are likely to be sources of disputes. These will be in addition to “normal” resource disputes that revolve around resource nationalism, rights transfers, financing, development, operating, regulatory, corruption, environmental and social disputes, which occur in the natural resource business. This paper will explore the existing as well as the emerging or expected disputes in resource investment. It will argue that arbitration remains one of the most effective ways of resolving these disputes. However, there will be challenges. These challenges will challenge the very legitimacy of arbitration as the most appropriate forum or means of resolving the disputes. This is because issues of bankruptcy, intellectual property or data ownership, public regulatory violations and negligence do not lend themselves easily to arbitration. Furthermore, some of the defenses such as force majeure, impossibility of performance, necessity and sovereign immunity to be raised in such disputes may prove problematic for arbitration.
Languageen_ar
PublisherHamad bin Khalifa University Press (HBKU Press)
SubjectOil and Gas
SubjectArbitration
SubjectPrices
SubjectForce Majeure
SubjectNecessity
TitleArbitrating natural resource disputes: Current and future trends
Alternative Titleاتجاهات التحكيم في نزاعات الموارد الطبيعية: بين الحاضر والمستقبل
TypeConference Proceedings
Pagination1-2
Issue Number2
Volume Number2017
Alternative Abstractنظراً للهبوط الحاد في أسعار السلع الأساسية حول العالم، وبالأخص الوقود الحفري، يحاول المستثمرون وغيرهم من الأطراف المعنية إعادة ترتيب استثماراتهم ومصالحهم وإعادة تنظيمها وإعادة تموضعها. والسؤال الذي يطرح نفسه هو: مَن الذي يتحمل تكاليف أو أعباء الخسائر التي يتكبدونها في استثماراتهم وفي إعادة تموضعها؟ من المتوقع أن يؤدي هذا التوزيع أو إعادة التوازن للتكاليف والخسائر إلى نشوء نزاعات تفضي بدورها إلى التحكيم. فمن المرجح أن تكون عمليات الاندماج المقترحة التي قد تفشل، والبيوت والآبار التي قد يتم تركها، وشركاء المشاريع المشتركة الذين قد لا يُوفون بالتزاماتهم، والتغطية التأمينية التي قد لا يتم تنفيذها، وما إلى ذلك، أن تكون مثاراً للنزاعات. وهذه النزاعات ستكون إلى جانب نزاعات الموارد الطبيعية التي تتمحور حول منازعات التأميم، ونقل الحقوق، والتمويل، والتنمية، والتشغيل، والتنظيم والفساد، والمنازعات البيئية والاجتماعية، التي تحدث في مجال الموارد الطبيعية. وسوف تستعرض هذه الورقة النزاعات القائمة وكذلك النزاعات الناشئة أو المتوقعة في مجال استثمار الموارد. وهي تَخلُص إلى إن التحكيم لا يزال أحد أكثر الطرق فعالية في تسوية هذه النزاعات. ومع ذلك، فسوف تكون هناك العديد من التحديات. وهذه التحديات سوف تطعن في شرعية التحكيم باعتباره الوسيلة الأنسب لتسوية النزاعات. ويُعزى ذلك إلى كون قضايا الإفلاس والملكية الفكرية أو ملكية البيانات، والانتهاكات التنظيمية العامة والإهمال لا تصلح بسهولة للتحكيم. وفوق ذلك، فإن بعض الدفوع من قبيل القوة القاهرة، وتعذر التنفيذ، والضرورة، والحصانة السيادية التي تُثار في مثل هذه المنازعات قد يثبت أنها تمثل إشكالية أمام التحكيم.
Authorبوتشواي, فرانسيس
Subjectالنفط والغاز
Subjectتحكيم
Subjectالاسعار
Subjectقوة قهرية
Subjectالضرورة


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record