ضمان تأديب المتعلم بالضرب في الفقه الإسلامي دراسة مقارنة بقانون الجزاء الكويتي
Author | المحمود, محمد يوسف |
Available date | 2020-01-08T06:23:39Z |
Publication Date | 2020 |
Publication Name | مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2020.0244 |
Citation | محمد يوسف المحمود، "ضمان تأديب المتعلم بالضرب في الفقه الإسلامي - دراسة مقارنة بقانون الجزاء الكويتي"، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، المجلد 37 ، العدد 2 |
ISSN | 5545-2305 |
Abstract | يهدف البحث إلى معالجة ظاهرة تأديب المعلم للمتعلم بالضرب، من خلال بيان الضمان المترتب عند حصول التلف من الضرب، وتناولت الدراسة: بيان أقوال الفقهاء في ضمان تأديب المعلم بالضرب، والترجيح بينها، وشروط الضمان، وضوابط التأديب مقارنة بقانون الجزاء الكويتي. وتوصل الباحث إلى نتيجة إجمالية تمثلت في: تضمين المعلم في تأديبه للمتعلم عند التلف ولو كان الضرب بالمعتاد وبلا إسراف، وهو رأي أبي حنيفة والشافعية، وجاء قانون الجزاء الكويتي في شروط الـتأديب والضمان المترتب عليه متَّفقًا بشكل كبير مع الفقه الإسلامي. ويوصي الباحث: بأن يتم انتقاء المعلمين بعناية من خلال المقابلة الشخصية الحقيقية، وبضرورة مراقبة أدائه، وأن يكون ضرب المتعلم عند الاستحقاق من خلال إشراف إداري ونفسي وتربوي، وأن يُلتزَم بضوابط التأديب الشرعية. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | الضمان ضوابط التأديب التأديب بالضرب التأديب مقارنة الفقه بالقانون |
Alternative Title | Teacher's Civil Liability for Administering Corporal Punishment to Pupils in Islamic Jurisprudence A Comparative Study with the Kuwaiti Penal Code |
Type | Article |
Pagination | 109-134 |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 37 |
Alternative Abstract | his study aims to address the issue of corporal punishment administered by teachers to pupils with respect to civil liability regarding the occurrence of damages caused by the punishment. The study delves into the statements of the jurists regarding the corporal discipline carried out by teachers and attempts to identify the correct position. The study also mentions the conditions for civil liability, as well as the disciplinary controls put in place by the Kuwaiti penal code. The researcher concludes that teachers who discipline their students are liable for all damages, even if the punishment is mild and not typically one that causes injury. This view of Abu Hanifa and al-Shafi'I in a Kuwaiti penal code ruling on this issue is mostly compatible with Islamic jurisprudence. The researcher recommends that teachers be carefully selected through personal interviews and that their performance should be continuously monitored. The paper encourages corporal discipline under administrative, psychological and educational supervision and with adherence to Islamic disciplinary controls. |
Author | Al-Mahmoud, Mohammad Yousef |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2020 - Volume 37 - Issue 2 [6 items ]