Show simple item record

Authorالشهراني, نورة سياف
Authorالزعبي, سهيل محمود
Available date2020-01-16T08:11:50Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2019.0008
Citationالشهراني ن. والزعبي س.، «أثر استراتيجية التدريس بواسطة الأقران في تحسين المهارات الأساسية بالرياضيات لدى تلميذات صعوبات التعلّم»، مجلة العلوم التربوية، العدد 14، 2019
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12559
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى تعرف أثر استراتيجية التدريس بواسطة الأقران في تحسين المهارات الأساسية بالرياضيات لدى تلميذات صعوبات التعلّم، وتألفت عينة الدراسة من 42 تلميذة لديهنّ صعوبات تعلّم في الرياضيات، ملتحقات ببرنامج صعوبات التعلّم بمدرستي الابتدائية الثانية، والابتدائية السابعة والثلاثون في مدينة نجران بالمملكة العربية السعودية. تمّ اختيار إحدى المدرستين لتكون ضابطة والأخرى تجريبية بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ بناء اختبار لقياس بعض المهارات الأساسية في الرياضيات طُبّق على أفراد المجموعتين بطريقة قبليّة-بعديّة. تلقى أفراد المجموعة التجريبية تعليمهم من خلال تطبيق استراتيجية التدريس بواسطة الأقران لمدة خمسة أسابيع، في حين تلقى أفراد المجموعة الضابطة تعليمهم بالطريقة الاعتيادية. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعتين الضابطة والتجريبية على اختبار الرياضيات البعدي لصالح أفراد المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغيّر الصف الدراسي.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالتدريس بواسطة الأقران
مهارات الرياضيات
صعوبات التعلّم
Titleأثـر استراتيجية التدريس بواسطة الأقران في تحسين المهارات الأساسية بالرياضيات لدى تلميذات صعـوبات التعلّم
Alternative TitleThe Effects of Peer-Mediated Instruction on Improving Basic Mathematics Skills among Female Students with Learning Disabilities
TypeArticle
Pagination28-45
Volume Number14
Alternative AbstractThis study aims to identify the effects of peer-mediated instruction strategy on improving basic mathematics skills among female students with learning disabilities. The sample consisted of 24 female students with learning disabilities in mathematics. The sample enrolled in the resource room program in Second Primary School and Thirty-Seventh Primary School at Najran in the Kingdom of Saudi Arabia. One of the two schools was randomly selected an experimental group, while the other as control group. To achieve the objectives of the study, mathematics achievement test was developed and applied for the two the groups as pretest and posttest. The students in the experimental group received their teaching through the use of peer-mediated instruction for five weeks, whereas the students in the control group received their teaching at the same period by the conventional way .On the one hand, the results revealed that there were statistically significant differences between the two groups’ performance on the post-mathematics test, favoring to the experimental group. On the other hand, there were no statistically significant differences between the two groups’ performance due to the grade.
ESSN2706-672X
AuthorAl-Shahrani, Nora Sayyaf
AuthorAl-Zoubi, Suhail Mahmoud
SubjectPeer-mediated tutoring
Mathematics skills
Learning disabilities


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record