Show simple item record

Authorالمهدي, ياسر فتحي الهنداوي
Authorالسعيدية, فاطمة خصيب حميد
Authorالعبري, خلف مرهون
Available date2020-01-16T08:31:30Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2019.0009
Citationالمهدي ي.، السعيدية ف. والعبري خ.، «الأمن الوظيفي لمعلّمي المدارس الخاصة في سلطنة عُمان: دراسة ميدانية»، مجلة العلوم التربوية، العدد 14، 2019
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12560
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع توافر أبعاد الأمن الوظيفي لمعلّمي المدارس الخاصة في سلطنة عمان وتحديد مدى تأثرها ببعض المتغيرات الديموغرافية (النوع والجنسية)، علاوة على رصد تحديات ومقترحات تحقق أبعاد الأمن الوظيفي لدى معلّمي المدارس الخاصة من وجهة نظرهم. وقد تم بناء استبيان من أربعة محاور: الأمن المرتبط بالاستمرار في الوظيفة، الأمن المرتبط بالتغيرات التي تطرأ على الوظيفة، الأمن المرتبط بالعناية بالموظف، والأمن المرتبط بالحاجات الاقتصادية. وقد تكوّنت عينة الدراسة من 324 معلّما ومعلّمة من المدارس الخاصة في سلطنة عمان. وتوصلت الدراسة إلى أنّ درجة توافر الأمن الوظيفي على تدرج خماسي هي متوسطة أو مرتفعة في محاورها. كما أنّها مرتبة تنازليًا كالآتي: محور الأمن المرتبط بالعناية بالموظف: 3.76، ومحور الأمن المرتبط بالاستمرار في الوظيفة: 3.75، ومحور الأمن المرتبط بالتغيرات التي تطرأ على الوظيفة: 3.71، ومحور الأمن المرتبط بالحاجات الاقتصادية: 2.96. كما كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بُعدين من أبعاد الأمن الوظيفي طبقًا لمتغيّر الجنس لصالح الإناث، وكذلك طبقًا لمتغير الجنسية لصالح العُمانيين. ومن أهم ما أوصت به الدراسة: تأمين حقوق المعلّمين في المدارس الخاصة، ووضع سلّم ثابت وعادل لرواتب المعلمين في المدارس الخاصة.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالأمن الوظيفي
المعلمين
المدارس الخاصة
سلطنة عمان
Titleالأمن الوظيفي لمعلّمي المدارس الخاصة في سلطنة عُمان: دراسة ميدانية
Alternative TitleJob Security for Teachers in Private Schools in the Sultanate of Oman: A Field Study
TypeArticle
Pagination46-62
Volume Number14
Alternative AbstractThis study aims to explore the availability of job security for private school teachers in the Sultanate of Oman and the impact of some demographic variables (gender and nationality), as well as the challenges of fulfilling job security for teachers in private schools. In this regard, a questionnaire was built. It includes four aspects: security related to continuity in the job, security related to changes in the job, security related to employee care, and security related to economic needs. The study sample comprised 324 teachers from private schools in the Sultanate of Oman. The results showed that the availability of job security is ranged from medium to high, ascending as follows: security related to employee care: 3.76, security related to continuity in the job: 3.75, security related to changes in the job: 3.71 and security related to economic needs: 2.96. The study also showed significant statistically differences in two dimensions of job security in terms of gender favoring female teachers and in terms of nationality favoring Omanis. Recommendations include the necessity to secure the rights of private school teachers and to establish a permanent and fair salary scale for teachers in private schools.
ESSN2706-672X
AuthorAl-Mahdy, Yasser Fathy El Hendawy
AuthorAl Saidi, Fatima Ghasib Hamid
AuthorAl Abri, Khalaf Marhoune
SubjectJob security
Teachers
Private schools
Sultanate of Oman
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record