Show simple item record

Authorأمبوسعيدي, عبدالله بن خميس
Authorالمقبالية, فاطمة بنت يوسف
Available date2020-01-16T10:12:08Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة العلوم التربويةen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2019.0013
Citationأمبوسعيدي ع. والمقبالية ف.، «مستوى وعي طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان بالأمن الغذائي في ضوء بعض المتغيرات»، مجلة العلوم التربوية، العدد 14، 2019
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12564
Abstractتهدف هذه الدراسة الكشف عن مستوى وعي طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان بموضوع الأمن الغذائي، وعلاقة ذلك بمتغيري النوع والتخصص (علمي/أدبي). استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، بحيث تم تطبيق استبانة مكونة من 36 عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد بعد التحقق من صدقها وحساب ثباتها. لقد بلغ معامل كرونباخ ألفا 0.85. تم استخدام الإحصاء الوصفي، وتحليل التباين المتعدد لتحليل البيانات. تكونت عينة الدراسة من 622 طالبًا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر من ثلاث محافظات تعليمية في سلطنة عمان. خلصت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى وعي مرتفع لدى الطلبة، كما حصل بُعد وعي الطلبة بدور الدولة في تحقيق الأمن الغذائي المرتبة الأولى، يليه بُعد المعرفة العامة بالأمن الغذائي، ثم يأتي بُعد الوعي بدور الفرد في تحقيق الأمن الغذائي. كما أظهرت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الوعي بالأمن الغذائي في كل أبعاد الاستبانة لصالح الإناث ولصالح التخصص العلمي. أوصت الدراسة بضرورة تضمين المناهج الدراسية لموضوعات تتعلق بالأمن الغذائي والقيام بدراسات أخرى في هذا المجال.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالأمن الغذائي
Subjectوعي الطلبة
Subjectالصف الحادي عشر
Subjectالنوع الاجتماعي
Subjectالتخصص
Titleمستوى وعي طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان بالأمن الغذائي في ضوء بعض المتغيرات
Alternative TitleAwareness level of Grade Eleven Students in Oman about Food Security in Relation to some Variables
TypeArticle
Pagination137-154
Volume Number14
Alternative AbstractThe purpose of the current study was to explore the level of grade eleven students’ awareness of the food security topic in relation to gender and academic specialization (science vs. literature). A 36-item questionnaire was developed and administered to 622 male and female students selected from schools in three Educational Governances in the Sultanat of Oman. The questionnaire items were classified into three main domains. The validity and reliability of the instrument were checked. The reliability coefficient (Cronbach’s alpha) coefficient was 0.85. Data analysis included descriptive statistics and MANOVA-Wilkes Lambda. The study findings showed that there was a high level of awareness among students about food security. In addition, the students’ awareness of the “role of the Sultanat in achieving food security” domain was the highest compared to the other domains, followed by their general knowledge of food security and their awareness of the “role of the individual in achieving food security” domain. The results also indicated that female students significantly outperformed male students in their awareness of the topic of food security. Furthermore, science stream students outperformed literature stream students. The study recommended that school curriculum should include topic related to food security and further research needs to be conducted in this area.
dc.identifier.essn 2706-672X
AuthorAmbusaidi, Abdullah Khamis
AuthorAlmakbaliya, Fatimah bint Youssef
SubjectFood security
SubjectStudents’ awareness
SubjectGrade eleven
SubjectGender
SubjectSpecialization quality standards


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record