• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • علوم الرياضة (pre 2023)
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • علوم الرياضة (pre 2023)
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Breaking up prolonged sitting with moderate-intensity walking improves attention and executive function in Qatari females

    No Thumbnail [120x130]
    التاريخ
    2019
    المؤلف
    Chrismas, Bryna C.R.
    Taylor, Lee
    Cherif, Anissa
    Sayegh, Suzan
    Bailey, Daniel P.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background Cultural, environmental and logistical factors promote a sedentary lifestyle within Qatar, particularly for females. Sedentary behaviour is acutely associated with poor cognitive function and fatigue, and chronically may be implicated with cognitive decline (i.e. Alzheimer's disease). Purpose To examine the effects of breaking up sitting with short-duration frequent walking bouts on cognitive function and fatigue in Qatari females. Method Eleven sedentary (sitting 7 h/day) females completed three visits; the first being familiarisation. In a cross-over randomised manner, experimental visits two and three were identical, except participants either remained seated for 5-h (SIT) or interrupted their sitting every 30-min with a 3-min moderate-intensity walk (WALK) on a motorised treadmill. The Computerised Mental Performance Assessment System (COMPASS) assessed cognition at baseline (-15-min), and then at 2.5-h and 5-h into the experimental conditions. Specific COMPASS tasks employed were; serial-3 subtractions (2-min), serial-7 subtractions (2-min), simple reaction time (RT; 50 stimuli), rapid visual information processing [RVIP (5-min)], choice reaction time (CRT; 50 stimuli), and Stroop (60 stimuli); and a visual analogue scale for fatigue (VAS-F) was completed at the same time intervals. Results There was a significant condition effect for CRT (f = 26.7, p = 0.007). On average CRT was 101 s (95% CI = -47 to -156 s) quicker in WALK compared to SIT. There was a significant time effect for CRT (f = 15.5, p = 0.01). On average CRT was 134 s slower at 5-h compared to baseline (p = 0.006; 95% CI = -64 to -203 s), and 114 s slower at 5-h compared to 2.5-h (p = 0.01; 95% CI = -44 to -183 s). There was a significant interaction effect for RT in the Stroop incongruent task (f = 10.0, p = 0.03). On average RT was 210 s quicker at 2.5-h in WALK compared to SIT (p = 0.01; 95% CI = -76 to -346 s). Conclusion Breaking up prolonged sitting with moderate-intensity walking offers an ecologically valid intervention to enhance some aspects of cognitive function, whilst not affecting fatigue in sedentary Qatari females. Whilst these findings are promising, the long-term effects of breaking up sitting on cognitive function requires testing before population level recommendations can be made. - 2019 Chrismas et al. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0219565
    http://hdl.handle.net/10576/15685
    المجموعات
    • علوم الرياضة (pre 2023) [‎206‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video

    NoThumbnail