Show simple item record

AuthorWilby, K J
AuthorBlack, E K
AuthorAustin, Z
AuthorMukhalalati, B
AuthorAboulsoud, S
AuthorKhalifa, S I
Available date2020-10-06T09:39:01Z
Publication Date2016-07-01
Publication NameEastern Mediterranean Health Journal
Identifierhttp://dx.doi.org/10.26719/2016.22.4.251
URIhttp://hdl.handle.net/10576/16373
AbstractThis study aimed to evaluate the feasibility and psychometric defensibility of implementing a comprehensive objective structured clinical examination (OSCE) on the complete pharmacy programme for pharmacy students in a Middle Eastern context, and to identify facilitators and barriers to implementation within new settings. Eight cases were developed, validated, and had standards set according to a blueprint, and were assessed with graduating pharmacy students. Assessor reliability was evaluated using inter-class coefficients (ICCs). Concurrent validity was evaluated by comparing OSCE results to professional skills course grades. Field notes were maintained to generate recommendations for implementation in other contexts. The examination pass mark was 424 points out of 700 (60.6%). All 23 participants passed. Mean performance was 74.6%. Low to moderate inter-rater reliability was obtained for analytical and global components (average ICC 0.77 and 0.48, respectively). In conclusion, OSCE was feasible in Qatar but context-related validity and reliability concerns must be addressed prior to future iterations in Qatar and elsewhere.
Languageen
PublisherWorld Health Organization
SubjectOSCE
pharmacy students
Qatar
clinical examination
TitleObjective structured clinical examination for pharmacy students in Qatar: cultural and contextual barriers to assessment.
Alternative Title"الفحص السريري الموضوعي المنظَّم" لطلاب الصيدلة في قطر: العوائق الثقافية والسياقية لإجراء التقييم
TypeArticle
Issue Number4
Volume Number22
Alternative Abstract"الفحص السريري الموضوعي المنظَّم" لطلاب الصيدلة في قطر: العوائق الثقافية والسياقية لإجراء التقييم. كابل ويلبي، إميلي بلاك، زوبن أوستن، بنان مخللاتي، سمر أبو السعود، شريف خليفة. هدفت هذه الدراسة إلى تقييم الجدوى والقدرة الدفاعية النفسية للتنفيذ الشامل "للفحص السريري الموضوعي المنظّم " OSCE للبرنامج الكامل للصيدلة في أحد سياقات الرق الأوسط، وإلى التعرف عى ميرِّات ومعيقات تنفيذه في مواقع جديدة. وقد أعِدَّت ثان حالات، ووُثِّقت مصدوقيتها، ووُضعت لها معاير وفقاً لمخطط محدد، وقيِّمت عن طريق طاب صيدلة متخرجن. وجرى تقييم موثوقية المقيِّمن باستخدام معامِات ما بن الصفوف. وقيِّمت المصدوقية المتزامنة بمقارنة نتائج "الفحص السريري الموضوعي المنظّم" بدرجات مقرَّر المهارات المهنية. وتم الاحتفاظ بالملاحظات الميدانية لوضع توصيات تنفَّذ في سياقات أخرى. كانت علامة النجاح في الامتحان 424 نقطة من أصل 700 (%60.6). وقد نجح جميع المشاركين ال 23. وكان متوسط الإنجاز %74.6. تم الحصول عى موثوقية منخفضة إلى متوسطة ما بن المقيِّمن بشأن المكوِّنات التحليلية والعالمية (متوسط مُعامل ما بن الصفوف 0.77 و 0.48 عى التوالي). وفي الخلاصة: إن "الفحص السريري الموضوعي المنظّم " كان مجدياً في قطر، لكن المخاوف بشأن المصدوقية والموثوقية المتعلقة بالسياق يجب أن تعالج قبل التكرار مستقبلاً في قطر وغيرها. Examen clinique objectif structuré complet au Qatar : évaluation des barrières culturelles et contextuelles. La présente étude avait pour objectif d’évaluer la faisabilité et la solidité psychométrique de la mise en place d’un examen clinique objectif structuré (ECOS) du programme pharmaceutique complet pour les étudiants en pharmacie au Moyen-Orient, ainsi que d’identifier les leviers et les obstacles à sa mise en place dans les nouveaux établissements. Huit cas ont été élaborés, validés, se sont vus attribuer des normes en fonction d’un modèle, et ont ensuite été soumis à des étudiants en pharmacie pour évaluation. La fiabilité des examinateurs a été mesurée au moyen de coefficients intra-classe (CIC). La validité concourante a été évaluée en comparant les résultats de l’ECOS aux notes finales de cours sur les compétences professionnelles. Des notes d’observation ont été conservées en vue de la production de recommandations pour la mise en place du test dans d’autres contextes. La note de passage de l’examen était de 424 points sur 700 (soit 60,6 %). Les 23 participants ont tous réussi l’examen. La performance moyenne était de 74,6 %. Des taux de fiabilité intra-examinateur faible à moyen ont été obtenus pour les composantes analytiques et globales (CIC moyen de 0,77 et 0,48 respectivement). Pour conclure, l’ECOS était réalisable au Qatar, mais les questions de validité et de fiabilité dépendant du contexte doivent être prises en compte avant toute reproduction du test au Qatar et dans d’autres pays.
Authorويلبي, كابل
Authorبلاك, إميلي
Authorأوستن, زوبن
Authorمخللاتي, بنان
Authorأبو السعود, سمر
Authorخليفة, شريف
Subjectالفحص الرسيري
طلاب الصيدلة
قطر


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record