التحليل البعدي لآراء المعلمين واتجاهاتهم نحو سياسة دمج ذوي صعوبات التعلم في المدارس العادية
Author | المري, نورة عبيد راشد |
Author | قاضي, سبأ منصور |
Author | عبد العظيم, عبد العظيم صبري |
Available date | 2022-05-22T05:21:52Z |
Publication Date | 2022-04 |
Publication Name | مجلة التنمية البشرية والتعليم للأبحاث التخصصية |
Abstract | دفعت الجهود ا المبذولة في دولة قطر في مجال التعليم إلى الاهتمام بالطلبة ذوي صعوبات التعلم، من خلال دمج هؤلاء الطلبة في المدارس مع الطلبة العاديين؛ بهدف علاجهم لتنمية الثقة بأنفسهم والشعور بالاستقرار والأمان. وقد قامت الدولة بتقدِيم الرعاية والخدمات اللازمة لذوي صعوبات التعلم من الطلبة في بيئة بعيدة عن العزل، وهي بيئة الفصل الدراسي العادي في المدرسة العادية؛ وقد تبنت دولة قطر هذا التعامل مع طلبة صعوبات التعلم في كافة مدارسها؛ من أجل أن يكون حلاً جذريا للمشكلات المختلفة التي يعاني منها هؤلاء الطلبة. ومن المؤكد أن هذا الإجراء الجديد، يحتاج إلى تقييم مستمر وأخذ آراء المنخرطين في العملية التعليمية للوقوف على سلبيات وإيجابيات هذا الإجراء. ولهذا صار الهدف الرئيسي لهذا البحث هو: تحليل آراء المعلمين واتجاهاتهم نحو دمج هؤلاء الطلبة في المدراس القطرية، من أجل معرفة سلبيات وإيجابيات هذا الدمج من وجهة نظر أهم مسؤول في العملية التعليمية، ألا وهو المعلم، والذي يعد عاملاً مؤثراً ورئيساً في نجاح هذا الدمج. وقد قام الباحثون بجمع هذه الآراء من عدة دراسات مختلفة وتحليلها وتقييمها في ضوء اتجاهات المعلمين. وقد اقتضت طبيعة هذا البحث أن يُعالج بالمنهج الوصفي من خلال إطاره النظري؛ لعرض الدراسات والأدبيات المتعلقة به، ثم تحليل آراء المعلمين عينة الدراسة والتعليق عليها. |
Language | ar |
Publisher | المعهد الماليزي للعلوم والتنمية |
Subject | التحليل البعدي الاتجاه الدمج صعوبات التعلم |
Alternative Title | Teachers' opinions and attitudes toward the policy of integrating students’ with learning disabilities in regular schools: A meta-analysis study |
Type | Article |
Pagination | 106-132 |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 8 |
Alternative Abstract | The efforts made in the State of Qatar in the field of education have paid attention to students with learning difficulties by integrating these students in schools with ordinary students; to treat them to develop self-confidence and a sense of stability and security. Necessary care and services for students with learning difficulties were provided in a regular classroom environment in the traditional school. This approach has been adopted to deal with students with learning difficulties in all its schools; To be a radical solution to the various problems faced by these students. Indeed, this new procedure requires continuous evaluation and taking the opinions of those involved in the educational process to determine the pros and cons of this procedure. Therefore, the main objective of this research is to examine teachers’ opinions and attitudes towards integrating these students into Qatari schools, to explore the integration impact from the point of view of the most important official in the educational process, namely the teacher, who is considered a significant and influential factor in the success of this integration. The researchers collected these opinions, analyzed them, and evaluated them in the light of teachers' attitudes. This study reports a meta-analysis of teachers’ opinions toward the integration policy through its theoretical framework. |
ESSN | 2462-1730 |
Author | Almari, Noora Obid R. |
Author | Qadhi, Saba Mansoor |
Author | Abdelazeem, Abdelazeem Sabry |
Subject | Meta-analysis study attitude inclusion special needs |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Core Curriculum Program [34 items ]