Show simple item record

Advisorعبد اللطيف, عماد
Authorالمري, حصة علي العذبة
Available date2022-06-16T10:39:12Z
Publication Date2022-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/32135
Abstractاتخذت العلامة التجارية بيئة جديدة تساعدها على استغلال جميع الطرق المتاحة لتحقيق الربح من خلال وسائل التواصل الاجتماعية، إذ إنها تُعدّ قناة اتصال مؤثرة بين المسوق والمستهلك مما؛ اضطر المسوقون إلى تغيير الطرق التقليدية للإعلان؛ ليصبح مواكبًا للتقدم التكنولوجي المساعد على الانتشار السريع ليصل إلى أكبر شريحة في المجتمع؛ وبذلك يساعد العلامة التجارية على تحقيق الشهرة وزيادة المبيعات وحركة المرور على مواقع الانترنت. واستثمرت العلامات التجارية المدونات النسائية على وسائل التواصل اللواتي يقمن بالاهتمام في مجال الأزياء والصحة والجمال، أو كما يُعرفن ب "الفاشنيستات" بسبب قدرة هؤلاء على التأثير في قرارات الشراء للجمهور لامتلاكهنّ موهبة الاقناع، بالإضافة إلى سلطتهن الاجتماعية والفكرية أو معرفتهن بأسس الجمال أو مركزهن الاجتماعي أو علاقتهن بالجمهور. لذلك تهدف الدراسة إلى تحليل الخطاب الإعلاني الرقمي لمؤثرات وسائل التواصل الاجتماعي وتحديدًا الإنستجرام، باستخدام التحليل النقدي للخطاب وسيميائية الصورة، للكشف عن الأساليب والطرق التي تُستخدم لإقناع الآخر بالاستهلاك من المنظور اللغوي وغير اللغوي ، اولكشف عن إستراتيجيات التأثير والإقناع المستخدمة في خطابهن. وكشفت نتائج الدراسة أن إعلانات الإنستجرام أظهرت قدرا كبيراً من استخدام العامية وأساليب لغوية بألفاظ غير مألوفة في لغة الإعلان التقليدي لاستمالة المتلقي، كما أن المؤثرين يعولون بشكل كبير على عرض الذات في الصورة الإعلانية؛ وذلك من أجل بناء المصداقية والثقة بين الطرفين، فكلما زادت ثقة الجمهور طمحت الفاشنيستا إلى تقديم محتوى أفضل .
Languagear
Subjectالخطاب الإعلاني الافتراضي
تحليل الخطاب
التحليل النقدي للخطاب
السيميائية
سيميائية الصورة
وسائل التواصل الاجتماعي
الإنستجرام
مؤثرو وسائل التواصل الاجتماعي
التسويق المؤثر
Titleتحليل الخطاب الإعلاني: دراسة لعينة مختارة من المد ونات النسائية في الفضاء الافتراضي
Alternative TitleAdvertising discourse analysis: A study of selected samples of women’s blogs on the virtual space
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractBranding has entered a new environment—social media—that helps it exploit all the available ways to make a profit. As it is considered an influential channel of communication between the marketer and the consumer, companies have changed from traditional ways of advertising to keep pace with technological progress; social media advertising helps in the rapid spread of content to reach the highest number of people in a given demographic so a brand can achieve increased sales and traffic on websites. Brands have also invested in influencers on social media who are interested in the fields of fashion, health, and beauty. These bloggers are often referred to as “fashionistas,” and they are important to brands for their ability to influence the purchasing decisions of the public through their talent of persuasion, social and intellectual authority, social status, and their knowledge of fashion and beauty products and trends. Therefore, this study aimed to analyze digital social media advertising through critical discourse analysis and semiotics to reveal methods that are used to persuade consumers. The study also considered linguistic and non-linguistic perspectives and strategies of influence and persuasion. The results of the study revealed that, to win over the recipient, Instagram ads used a great deal of colloquial linguistic methods with words unfamiliar in the language of traditional advertising, and that their influencers rely heavily on self-presentation in advertising images to build credibility and trust with their audience. To achieve greater confidence of the audience, the fashionista aspired to provide better content.
Departmentاللغة العربية وآدابها
SubjectVirtual Advertising Discourse
Discourse Analysis
Critical Discourse Analysis
Semiotics
Semiotics of Images
Social Media
Instagram
Social Media Influencers
Influencer Marketing
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record