ممارسات المشرفين التربويين للإشراف المتنوع كما يدركها المعلمون بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان
Author | بنت خميس بن راشد العلوية, منى |
Author | الدين السيد محمد إبراهيم, حسام |
Author | بنت سالم بن حمد الحارثية, خالصة |
Available date | 2022-08-23T18:54:36Z |
Publication Date | 2022-06-20 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2022.0077 |
ISSN | 6711-2706 |
Abstract | هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف المتنوع بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان، وكذلك الكشف عن الفروق في متوسطات استجابات أفراد العينة، وفقًا لمتغيرات: النوع، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة الوظيفية. ولتحقيق أهداف الدراسة، استُخدم المنهج الوصفي، وأُعدت استبانة مكونة من ثلاثة محاور، تتعلق بدرجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف المتنوع، وهي: (أسس الإشراف المتنوع ومرتكزاته، ومهام المشرف التربوي في ضوء الإشراف المتنوع، وأساليب الإشراف المتنوع)، وطُبقت الاستبانة على عينة مكونة من (300) معلمٍ ومعلمة. وبعد معالجة البيانات إحصائيًا، توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، أهمها: أن درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف المتنوع بمدارس التعليم ما بعد الأساسي، جاء بدرجة متوسطة في المحاور الثلاثة، وأن أقل أساليب الإشراف المتنوع ممارسةً هو أسلوب التطوير المكثف، وذلك بدرجة ضعيفة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا تُعزى إلى متغيرَي النوع وسنوات الخبرة الوظيفية، في حين توجد فروق دالة إحصائيًا وفقًا لمتغير المسمى الوظيفي، وذلك لصالح المعلمين الأوائل في جميع المحاور. وخلصت الدراسة إلى وضع مجموعة من الإجراءات، ومنها: ضرورة اهتمام المشرفين التربويين بالتطوير المكثف للمعلمين الجدد والمعلمين الذين لديهم قصور في أدائهم التدريسي. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | الإشراف المتنوع المشرفين سلطنة عمان |
Alternative Title | The Practices of Educational Supervisors for Differentiated Supervision as Perceived by Teachers in Post-Basic Education Schools in Muscat Governorate, Sultanate of Oman |
Type | Article |
Pagination | 135-164 |
Issue Number | 19 |
Volume Number | 19 |
Alternative Abstract | This study aimed to know the degree of practising for differentiated supervision in post-basic education schools in Muscat Governorate, and to locate the differences in the responses of the sample, according to the variables of gender, job, and experience. The study used the descriptive method. It was conducted through the distribution of a questionnaire covering three main areas, related to the educational supervisors' practices of differentiated supervision, including basis of differentiated supervision, supervisor's tasks in the light of differentiated supervision, and methods of differentiated supervision. The sample consisted of (300) teachers. Statistical analysis of data has demonstrated that supervisors' practices of differentiated supervision is under the expected level, as it scored medium grade in the three aspects. The intensive development method of Differentiated Supervision was the least practiced method scoring a low grade. Furthermore, the results revealed no statistically significant differences due to the variables of gender and experience, while there were statistically significant differences according to job variable, in favor of the senior teachers, in all aspects.The study suggests several procedures, including the provision of intensive training by educational supervisors for new teachers and those with inefficient teaching performance. |
ESSN | 672X-2706 |
Author | Khamis Rashid AL-Alawi, Muna |
Author | Elsayed Mohamed, Hossam El Din |
Author | Salim Hamed AL-Harthi, Khalsa |
Subject | Differentiated Supervision Supervisors Sultanate of Oman |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2022 - Volume 19 - Issue 19 [7 items ]