Show simple item record

Authorبنت خميس بن راشد العلوية, منى
Authorالدين السيد محمد إبراهيم, حسام
Authorبنت سالم بن حمد الحارثية, خالصة
Available date2022-08-23T18:54:36Z
Publication Date2022-06-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2022.0077
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/33374
Abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف المتنوع بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان، وكذلك الكشف عن الفروق في متوسطات استجابات أفراد العينة، وفقًا لمتغيرات: النوع، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة الوظيفية. ولتحقيق أهداف الدراسة، استُخدم المنهج الوصفي، وأُعدت استبانة مكونة من ثلاثة محاور، تتعلق بدرجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف المتنوع، وهي: (أسس الإشراف المتنوع ومرتكزاته، ومهام المشرف التربوي في ضوء الإشراف المتنوع، وأساليب الإشراف المتنوع)، وطُبقت الاستبانة على عينة مكونة من (300) معلمٍ ومعلمة. وبعد معالجة البيانات إحصائيًا، توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، أهمها: أن درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف المتنوع بمدارس التعليم ما بعد الأساسي، جاء بدرجة متوسطة في المحاور الثلاثة، وأن أقل أساليب الإشراف المتنوع ممارسةً هو أسلوب التطوير المكثف، وذلك بدرجة ضعيفة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا تُعزى إلى متغيرَي النوع وسنوات الخبرة الوظيفية، في حين توجد فروق دالة إحصائيًا وفقًا لمتغير المسمى الوظيفي، وذلك لصالح المعلمين الأوائل في جميع المحاور. وخلصت الدراسة إلى وضع مجموعة من الإجراءات، ومنها: ضرورة اهتمام المشرفين التربويين بالتطوير المكثف للمعلمين الجدد والمعلمين الذين لديهم قصور في أدائهم التدريسي.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالإشراف المتنوع
المشرفين
سلطنة عمان
Titleممارسات المشرفين التربويين للإشراف المتنوع كما يدركها المعلمون بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان
Alternative TitleThe Practices of Educational Supervisors for Differentiated Supervision as Perceived by Teachers in Post-Basic Education Schools in Muscat Governorate, Sultanate of Oman
TypeArticle
Pagination135-164
Issue Number19
Volume Number19
Alternative AbstractThis study aimed to know the degree of practising for differentiated supervision in post-basic education schools in Muscat Governorate, and to locate the differences in the responses of the sample, according to the variables of gender, job, and experience. The study used the descriptive method. It was conducted through the distribution of a questionnaire covering three main areas, related to the educational supervisors' practices of differentiated supervision, including basis of differentiated supervision, supervisor's tasks in the light of differentiated supervision, and methods of differentiated supervision. The sample consisted of (300) teachers. Statistical analysis of data has demonstrated that supervisors' practices of differentiated supervision is under the expected level, as it scored medium grade in the three aspects. The intensive development method of Differentiated Supervision was the least practiced method scoring a low grade. Furthermore, the results revealed no statistically significant differences due to the variables of gender and experience, while there were statistically significant differences according to job variable, in favor of the senior teachers, in all aspects.The study suggests several procedures, including the provision of intensive training by educational supervisors for new teachers and those with inefficient teaching performance.
ESSN672X-2706
AuthorKhamis Rashid AL-Alawi, Muna
AuthorElsayed Mohamed, Hossam El Din
AuthorSalim Hamed AL-Harthi, Khalsa
SubjectDifferentiated Supervision
Supervisors
Sultanate of Oman
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record