القدرة التنبؤية للتآزر البصري الحركي بالتحصيل الدراسي واللغة المقروءة والمكتوبة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية: دراسة مقارنة بين دولتي قطر والكويت
Author | الشبراوي أحمد حسانين, السيد |
Author | محمد إمام, محمود |
Author | الحويلة, أمثال |
Available date | 2022-08-23T19:20:54Z |
Publication Date | 2020-06-20 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2022.0078 |
Citation | حسانين السيد الشبراوي أحمد, إمام محمود محمد, و الحويلة أمثال. "القدرة التنبؤية للتآزر البصري الحركي بالتحصيل الدراسي واللغة المقروءة والمكتوبة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية: دراسة مقارنة بين دولتي قطر والكويت".مجلة العلوم التربوية 19العدد, المجلد 19, 2022 |
ISSN | 6711-2706 |
Abstract | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على نوع العلاقة بين مستوى التآزر البصري الحركي وكل من مستوى اللغة المقروءة والمكتوبة والتحصيل الدراسي، ومن ثم إمكانية التنبؤ بمستوى اللغة المقروءة والمكتوبة والتحصيل الدراسي من خلال مستوى التآزر البصري الحركي، واختلاف كل من مستوى اللغة المقروءة والمكتوبة والتآزر البصري الحركي تبعًا للنوع والدولة. وقد تكونت عينة الدراسة من (1861) تلميذًا، اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية، من تلاميذ الصفوف من (1 إلى 4) ببعض مدارس المرحلة الابتدائية للبنين والبنات، في دولتي قطر والكويت، ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (7-9) سنوات، بواقع (863) تلميذًا من دولة قطر و(998) تلميذًا من دولة الكويت. وتضمنت أدوات الدراسة كلًا من: اختبار التآزر البصري الحركي مكتمل المدى، ومقياس ملاحظة القراءة، ومقياس ملاحظة اللغة المكتوبة. وأشارت نتائج الدراسة إلى إمكانية التنبؤ بكل من مستوى التحصيل الدراسي واللغة المقروءة واللغة المكتوبة للأطفال، من مستوى التآزر البصري الحركي للأطفال في عينتي الدراسة. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين عينتي دولة قطر ودولة الكويت، في كل من مستوى التآزر البصري الحركي واللغة المقروءة، لصالح العينة الكويتية ذات المتوسط الأعلى، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اللغة المكتوبة. وفيما يتعلق بالفروق تبعًا للجنس فقط، ظهرت فروق بين الذكور والإناث، لصالح الإناث، في كل من التآزر البصري الحركي، واللغة المكتوبة، ولم توجد فروق بين الذكور والإناث في مستوى اللغة المقروءة في عينة الأطفال في دولة قطر. وفي عينة الكويت وجدت فروق بين الذكور والإناث، لصالح الذكور، في كل من التآزر البصري الحركي، واللغة المكتوبة. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | التآزر البصري الحركي القراءة اللغة المكتوبة التحصيل الدراسي المرحلة الابتدائية دولة قطر ودولة الكويت |
Alternative Title | he Predictive Ability of Visual-Motor Integration in Academic Achievement, Reading and Written Language among Primary School Students: A Comparative Study between Qatar and Kuwait |
Type | Article |
Pagination | 165-200 |
Issue Number | 19 |
Volume Number | 19 |
Alternative Abstract | The current study aimed to identify the relationship between visual-motor integration, reading and written language and academic achievement, predicting reading and written language and academic achievement, through the level of visual-motor integration, and the difference in both reading and the written language and the visual-motor integration, according to the gender and the country. The sample of the study consisted of (1861) students. The study sample was chosen by the stratified randomized method from students in grades (1 to 4) in some primary schools for boys and girls in the states of Qatar (N= 863) and Kuwait (N=998) whose ages ranged between (7-9) years. The study tools included the Full Range Test of Visual Motor Integration (FRTVMI), Reading Observation Scale, and the Written Language Observation Scale. The results of the study indicated that the level of educational achievement of children and the level of both reading and the written language can be predicted from the level of visual-motor integration in the two samples. The results also showed that there are statistically significant differences between the samples of the State of Qatar and the State of Kuwait, in both the level of visual-motor integration and the reading, in favor of the Kuwaiti sample with a higher average, while there are no statistically significant differences in the level of written language. Additionally, there were differences between males and females, in favor of females, in both visual-motor integration and written language, and there were no differences between males and females in the level of the reading in the sample of children in the State of Qatar. In the Kuwait sample, differences were found between males and females, in favor of males, in both visual-motor integration and written language. |
ESSN | 672X-2706 |
Author | Elshabrawi A. Hassanein, Elsayed |
Author | Mohamed Emam, Mahmoud |
Author | Al Hhuwailah, Amthal |
Subject | Visual-motor integration Reading Written language Academic achievement Primary school Qatar Kuwait |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
2022 - Volume 19 - Issue 19 [7 items ]