• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الإدارة والاقتصاد
  • المحاسبة ونظم المعلومات
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الإدارة والاقتصاد
  • المحاسبة ونظم المعلومات
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Tone, readability and financial risk: the case of GCC banks

    Thumbnail
    التاريخ
    2021-12-24
    المؤلف
    Hassan, Mostafa Kamal
    Abu-Abbas, Bassam
    Kamel, Hany
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Purpose: The authors investigate the impact of disclosure tones and financial risk on the readability of annual reports in the banking sector. The authors also examine the moderating effect of banks' financial risk on the tone–readability relationship. Design/methodology/approach: This study relies on the agency theory and the social psychology theory to formulate its testable hypotheses and explain the empirical findings. It uses a sample of 390 bank-year observations from banks listed in the Gulf Cooperation Council (GCC) Stock Exchanges during the period 2014–2019. It also employs random effect regressions to analyze the data and to examine the reverse causality/endogeneity in order to obtain robust findings. Findings: This study’s results demonstrate that easy (difficult) to read annual reports is significantly associated with positive (negative) tone. Bank managers characterized as “too positive/optimistic” and banks with higher financial risks publish less readable annual reports. The results also show that the interaction between negative tone and a bank's financial risk is inversely associated with reading difficulty, indicating that managers prepare easy text to clarify causes of their banks’ high risks, yet they communicate this easy text with a negative tone that reflects their feelings/emotions towards the financial risks of their banks. Practical implications: This study’s findings call for the use of a plain English text that bears a neutral tone and urge financial analysts to go beyond the financial aspects of annual reports. They also stimulate policymakers to draft policies, which ensure the presence of audit committee members who possess a broad expertise to uncover the linguistic issues embedded in the annual reports. Originality/value: To the best of the authors' knowledge, this is the first study dedicated to exploring the tone–readability association in the GCC's banking sector.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85121479661&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1108/JAEE-06-2021-0192
    http://hdl.handle.net/10576/36230
    المجموعات
    • المحاسبة ونظم المعلومات [‎555‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video