• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • التخصصات الصحية
  • أبحاث التخصصات الصحية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • التخصصات الصحية
  • أبحاث التخصصات الصحية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The impact of digital interventions on medication adherence in paediatric populations with attention deficit hyperactivity disorder, depression, and/or anxiety: A rapid systematic review and meta-analysis

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S1551741122002315-main.pdf (3.652Mb)
    التاريخ
    2022-12-31
    المؤلف
    Astrit, Vitija
    Amirthalingam, Amirthan
    Soltani, Abderrezzaq
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    BackgroundThe growing prevalence of mental health disorders in children and adolescents coupled with poor medication adherence in the paediatric population is a major problem within healthcare systems affecting patient outcomes. Digital health interventions (DHIs) are primed to optimise medication adherence given the expansion of digital health markets and the increased usage of digital technologies by children and adolescents. ObjectiveThis rapid systematic review evaluates the impact of DHIs on optimising medication adherence amongst children and adolescents with mental health disorders compared to treatment as usual (TAU). MethodsA rapid systematic search in electronic databases CINAHL Plus, Cochrane Library, MEDLINE, PubMed, and Scopus was conducted. The scope of the rapid systematic search included randomised controlled trials and quasi-experimental studies (non-randomised controlled trials) evaluating DHIs optimising medication adherence in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), depression and/or anxiety. Meta-analyses were conducted based on estimating pooled odds ratio (OR) and mean difference (MD) with 95% confidence interval using a random-effects model. Thematic analysis identified key avenues DHIs offer to optimise medication adherence. ResultsFour studies were found, with 502 participants included in the meta-analysis. An improvement in medication adherence was observed following DHIs for studies measuring dichotomous and continuous outcomes. However, the effect was not significant for the former. DHIs were shown to help bridge the gaps between patients and healthcare professionals, allowing for more frequent monitoring, communication, and assessments. ConclusionsMedication adherence amongst children and adolescents with acute or chronic ADHD, anxiety or depression may be positively impacted by DHIs, but better-powered studies with a lower risk of bias are necessary. The evidence currently remains inconclusive on DHIs improving medication adherence in children and adolescents.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1551741122002315
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.sapharm.2022.07.042
    http://hdl.handle.net/10576/44671
    المجموعات
    • أبحاث التخصصات الصحية [‎119‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video