Show simple item record

Authorبنت حمود المحروقية, بدرية
Authorبن سيف المحرزي, راشد
Available date2023-06-25T10:59:20Z
Publication Date2023-05
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttps://doi.org/10.29117/jes.2023.0109
Citationالمحروقية بدرية بنت حمود, و المحرزي راشد بن سيف. 2023. "جودة تقديم الخدمات الحكومية في ظل جائحة كورونا (كوفيد-19) كما يراها مقدمو الخدمة والمستفيدون منها بسلطنة عمان". مجلة العلوم التربوية 21 (21).
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/44787
Abstractهدف الدراسة: نظرًا للتأثيرات الكبيرة التي أحدثتها جائحة فيروس كورونا المستجد (COVID-19) على الجوانب الحياتية كافة، لجأت المؤسسات الحكومية بسلطنة عمان بمختلف فئاتها وقطاعاتها الخدمية إلى تغيير أنماط تقديم خدماتها وإيجاد بدائل وآليات أخرى؛ سعيًا منها نحو تقديمها بالشكل الذي يتلاءم مع ظروف الجائحة. وانطلاقًا من حجم انتشار الجائحة ومستوى تأثيراتها، أتت هذه الدراسة للكشف عن رأي مقدمي الخدمات والمستفيدين منها في مستوى جودة تقديم الخدمات التي تضطلع بها المؤسسات الحكومية الخدمية المختلفة بسلطنة عمان، منذ بداية تأثيرات الجائحة وحتى الآن. المنهجية: طبقت الدراسة استبانتين إلكترونيتين على عينتين ضمّتا 155 فردًا من المستفيدين، و150 فردًا من مقدمي الخدمة ببعض المؤسسات الحكومية الخدمية. النتائج: أظهرت النتائج أن مستوى جودة تقديم الخدمات كان متوسطا من وجهة نظر مقدمي الخدمة، في حين كانت منخفضة حسب وجهة نظر المستفيدين، كما أظهرت النتائج وجود العديد من التحديات التي واجهت تقديم الخدمات الحكومية في ظل تأثير جائحة كورونا. الخلاصة: مستوى جودة تقديم الخدمات الحكومية في ظل جائحة كورونا بحاجة إلى تحسين التقانة وتوظيفها وتطوير بنيتها التحتية.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectجودة تقديم الخدمات الحكومية
كوفيد-19
سلطنة عمان
المستفيدون
مقدمو الخدمة
Titleجودة تقديم الخدمات الحكومية في ظل جائحة كورونا (كوفيد-19) كما يراها مقدمو الخدمة والمستفيدون منها بسلطنة عمان
Alternative TitleQuality of Public Services Providing during Corona Pandemic (COVID-19) as Perceived by Service Providers and Beneficiaries in Sultanate of Oman
TypeArticle
Pagination191-219
Issue Number21
Volume Number21
Alternative AbstractObjective: As a result of the massive impact of Corona (COVID-19) pandemic on several facets of life, public institutions in different service sectors have dramatically changed their classic ways of providing services to new mechanisms and alternatives to accommodate the impact of the pandemic. As a response to the pandemic and its impact, the study aims to investigate the perceptions of service providers and beneficiaries about the quality of services providing from several public service institutions in Sultanate of Oman throughout the pandemic. Methods: Two questionnaires were electronically distributed to two samples: 155 service beneficiaries and 150 service providers from some public service institutions. Results: Results showed that the quality of service providing was moderate as perceived by providers and weak as perceived by beneficiaries. In addition, results showed that the public service institutions had faced several challenges during the pandemic. Conclusion: There is a need for several measures to improve the quality of public service providing during Corona pandemic including technology operationalization and infrastructure.
ESSN672X-2706
AuthorHamood Al-Mahruqi, Badriya
AuthorSaif Almehrizi, Rashid
SubjectQuality
Public services providing
COVID-19
Oman
Beneficiaries
Providers
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record