فعالية برنامج تدريبي أو ما وراء المعرفة على تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة
Author | العلوان، أحمد فلاح |
Author | الغزو، ختام |
Available date | 2016-05-12T09:25:55Z |
Publication Date | 2007 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences (JES) |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 13, No.13, Pages 11-38. |
ISBN | 99921-52-97-4 |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فعالية برنامج تدريبي ما وراء المعرفي على تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة، والى الكشف عما إذا كان هذا الأثر يختلف باختلاف جنس الطالب، ومستواه الدراسي، والكلية التي ينتمي لها في الجامعة. وقد تكونت عينة الدراسة من (72) طالبا وطالبة من مستوى البكالوريوس تم توزيعهم عشوائيا على مجموعتين: المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. ولتحقيق أغراض الدراسة، تم بناء برنامج تدريبي تضمن (13) موقفا تم التدريب فيها على مهارات ما وراء المعرفة الثلاث ( التخطيط والمراقبة والتقويم ) من خلال جلسات البرنامج التي كان عددها (16) جلسه ومدة كل جلسة ساعة واحدة، استخدم في هذه الدراسة اختبار "Watson-Glaser" للتفكير الناقد بعد التحقق من صدقه وثباته على طلبة الجامعة المشاركين في الدراسة. وقد أشارت نتائج تحليل التباين المصاحب إلى وجود اثر للبرنامج التدريبي في تطوير التفكير الناقد لدى عينة الدراسة عند مستوى الدلالة (α=0.5) ولصالح المجموعة التجريبية، ولم تظهر النتائج وجود اثر للبرنامج التدريبي يعزى إلى متغير جنس الطالب ومستواه الدراسي والكلية التي ينتمي إليها. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | التفكير الناقد -- دراسة و تعليم. المعرفة. مهارات التفكير. طلبة الجامعات. |
Alternative Title | The effectiveness of a Metacognitive Training Program on critical Thinking skills development of University Students |
Type | Article |
Pagination | 11-38 |
Issue Number | 13 |
Volume Number | 13 |
Alternative Abstract | This study aimed at investigating the Effectiveness of a Metacognitive Training Program on Critical Thinking skills development of University Students and whether the effectiveness differs due to students gender, college and level of education. A sample of (72) University students were randomly assigned into two groups: The Experimental group and the Control group. To achieve the objectives of this study, the researchers developed a training program which consisted of (13) topics. The researchers used this program to train the students on metacognitive skills: Planning , Monitoring and Evaluating. The students received (16) training sessions each lasting for sixty minutes. The researchers used Watson-Glaser critical thinking test as a Pre-and -Post measurement. Analysis of ANCOV A revealed that the training program had significant effectiveness on developing critical thinking in favor of the experimental group. The results however showed no significant differences in critical thinking due to students gender, college and the level of education. The results were discussed in the light of previous research and a number of recommendations were suggested. |
Author | Al-Alwan, Ahmed falah |
Author | Alghazo, Khitam |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2007 - Volume 13 - Issue 13 [15 items ]