Show simple item record

Authorمقابلة، عاطف يوسف
Authorحوامدة، باسم علي
Available date2016-05-16T11:05:56Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)en_US
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 11, No.11, Pages 83-115.
ISBN99921-52-95-8
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4540
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لمديري ومديرات المدارس الأساسية في محافظة جرش، والتعرف على أثر بعض المتغيرات المستقلة (الجنس، والمؤهل، والخبرة) على الاحتياجات التدريبية، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة لقياس الاحتياجات التدريبية لمديري ومديرات المدارس الأساسية، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وبلغ معامل الثبات لها (0.85). وتألفت عينة الدراسة من (102) مديراً ومديرة. كما أظهرت النتائج أن الاحتياجات التدريبية بصورة كلية وفي مجال التطوير والتحديث كبيرة، وفي مجال التخطيط والتنظيم واتخاذ القرار والتوجيه والتنسيق بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية تعزى للجنس والخبرة، وأظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية تعزى للمؤهل العلمي لصالح أصحاب المؤهل بكالوريوس حيث كانت احتياجاتهم التدريبية بدرجة أكبر
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتدريب المهني -- الأردن
Subjectمديرو المدارس
Subjectالتعليم الأساسي
Titleالاحتياجات التدريبية لمديري ومديرات المدارس الأساسية في محافظة جرش – الأردن
Alternative TitleTraining Needs of Basic School Headmasters in Jerash Govern rate / Jordan.
TypeArticle
Pagination83-115
Issue Number11
Volume Number11
Alternative AbstractThis study aims to study the training needs of basic school headmasters in jerash Govern rate and get acquainted with the impact of some independent variables ( gender, qualification , experience ) on training needs. To achieve the study goals a tool for measuring the training needs of basic school headmasters was developed, Its credibility and stability were verified . Stability coefficient was (0.85). The study sample consisted of (102) headmasters and headmistresses. The results showed that training needs in general, and in the field of development and modernization in particular were high. In the field of planning, organization, decision making, guidance , and coordination , they were average. The results also showed that there were no statistically significant differences in training needs· due to gender or experience. There were statistically significant differences in training needs due qualification in favour of Bachelor degree holders whose needs were greater.
AuthorMagabla, Atif Yousef
AuthorHawamdeh, Basim Ali
SubjectTeachers -- Training of.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record