Author | مقابلة، عاطف يوسف |
Author | حوامدة، باسم علي |
Available date | 2016-05-16T11:05:56Z |
Publication Date | 2007 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences (JES) | en_US |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 11, No.11, Pages 83-115. |
ISBN | 99921-52-95-8 |
URI | http://hdl.handle.net/10576/4540 |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لمديري ومديرات المدارس الأساسية في محافظة جرش، والتعرف على أثر بعض المتغيرات المستقلة (الجنس، والمؤهل، والخبرة) على الاحتياجات التدريبية، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة لقياس الاحتياجات التدريبية لمديري ومديرات المدارس الأساسية، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وبلغ معامل الثبات لها (0.85). وتألفت عينة الدراسة من (102) مديراً ومديرة. كما أظهرت النتائج أن الاحتياجات التدريبية بصورة كلية وفي مجال التطوير والتحديث كبيرة، وفي مجال التخطيط والتنظيم واتخاذ القرار والتوجيه والتنسيق بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية تعزى للجنس والخبرة، وأظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية تعزى للمؤهل العلمي لصالح أصحاب المؤهل بكالوريوس حيث كانت احتياجاتهم التدريبية بدرجة أكبر |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | التدريب المهني -- الأردن |
Subject | مديرو المدارس |
Subject | التعليم الأساسي |
Title | الاحتياجات التدريبية لمديري ومديرات المدارس الأساسية في محافظة جرش – الأردن |
Alternative Title | Training Needs of Basic School Headmasters in Jerash Govern rate / Jordan. |
Type | Article |
Pagination | 83-115 |
Issue Number | 11 |
Volume Number | 11 |
Alternative Abstract | This study aims to study the training needs of basic school
headmasters in jerash Govern rate and get acquainted with the impact
of some independent variables ( gender, qualification , experience ) on
training needs. To achieve the study goals a tool for measuring the
training needs of basic school headmasters was developed, Its
credibility and stability were verified . Stability coefficient was
(0.85).
The study sample consisted of (102) headmasters and
headmistresses. The results showed that training needs in general, and
in the field of development and modernization in particular were high.
In the field of planning, organization, decision making, guidance , and
coordination , they were average. The results also showed that there
were no statistically significant differences in training needs· due to
gender or experience. There were statistically significant differences
in training needs due qualification in favour of Bachelor degree
holders whose needs were greater. |
Author | Magabla, Atif Yousef |
Author | Hawamdeh, Basim Ali |
Subject | Teachers -- Training of. |