Show simple item record

Authorمحمود، إسماعيل غصاب
Authorعودات، معين أحمد
Available date2016-05-17T13:39:28Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)en_US
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 13, No.13, Pages 379-397.
ISBN99921-52-97-4
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4553
Abstractهدفت هذه الدراسة التجريبية إلى التعرف على أثر استخدام التعلم التعاوني في تطوير المهارات الحركية الأساسية (الجمباز، ألعاب القوى، كرة السلة) المختارة للصف السادس الابتدائي في درس التربية الرياضية. تكونت عينة الدراسة من (48‏) تلميذا من الذكور من تلاميذ الصف السادس الابتدائي لمدرسة أم قيس الأساسية للبنين (لواء بني كنانة في الأردن) للعام الدراسي 2005/2006 م. ‏وقد تم اختيار العينة بالطريقة العمدية، وقد قسمت العينة إلى مجموعتين متساويتين الأولى ضابطة تدرس بالطريقة التقليدية والمجموعة الثانية تجريبية تدرس بطريقة التعلم التعاوني، عدد كل منها (24) تلميذا. تم تطبيق اختبارات مهارية وحركية لقياس مستوى أداء التلاميذ ، ومن خلالها تمت القياسات القبلية والبعدية. وقد استخدم الباحثان لمعالجة الإحصائية الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) واستخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت) لدلالة الفروق. ‏وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق معنوية ذات دلالة إحصائية لتأثير استخدام التعلم التعاوني في تطوير المهارات الحركية الأساسية في درس التربية الرياضية. ‏ويوصى الباحثان بضرورة استخدام التعلم التعاوني في تدريس التربية الرياضية وخاصة عند تدريس مهارات الألعاب الجماعية، وكذلك إجراء دراسة مشابهة وبشكل موسع لتشمل متغيرات أكثر.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتربية الرياضية.
Subjectمعلمي التربية الرياضية -- دراسة و تعليم.
Subjectالتعليم، التعاوني.
Titleأثر استخدام أسلوب التعلم التعاوني في تطوير المهارات الحركية الأساسية في درس التربية الرياضية
Alternative TitleThe Effect of Cooperative Learning style in Developing Fundamental Movement Skills in Physical Education Lesson
TypeArticle
Pagination379-397
Issue Number13
Volume Number13
Alternative AbstractThis experimental study aimed to investigate the effect of cooperative learning in developing elected fundamental movement skills (gymnastic, track field and basketball) in physical education lesson. The sample of the study consisted of ( 48) male students from the sixth grade of urn qais basic stage school in Bani Kananah Distric in Jordan, during the year of 2005-2006 s.The sample of the study whom were chosen as a purposive sample.The sample was divided into two groups, the first group was control group was taught by traditional style, while the second experimental group was taught by the cooperative learning style, each of them (24) male students. The researcher used pre and. post test for skill and motor test, to measure the level of students performance. Also used for analysis mean and standard deveation and ANOV A tests. The result of the study showed that there are significant differences for the effect of using cooperative learning in developing fundamental movement skills in physical education lesson.
AuthorMahmmod, Ismail Ghasab
AuthorOdat, Mo'een Ahmad


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record