• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2007 - Volume 12 - Issue 12
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2007 - Volume 12 - Issue 12
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    أولويات مجالات خطط التطوير التربوي من وجهة نظر المشرفين التربويين و مديري المدارس في منطقة حائل التعليمية و توقعاتها المستقبلية

    Thumbnail
    View/Open
    JES-012-012-2007.pdf (1.399Mb)
    Date
    2007
    Author
    الثويني، يوسف بن محمد
    الجرادات، محمود بن خالد
    AI Thuiny, Yousef
    Al Jaradat, Mahmoud
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدف البحث إلى التعرف على أولويات مجالات خطط التطوير التربوي من وجهة نظر المشرفين التربويين و مديري المدارس في منطقة حائل التعليمية، وبيان ما إذا كان هناك فروق دالة إحصائية بين المشرفين و المعلمين نحو أولويات خطط التطوير التربوي، و تحديد توقعاتها المستقبلية. وتم بناء أداتين للبحث الأولى: تكونت من (74) فقرة موزعة على (6) مجالات لأولويات خطط التطوير التربوي، تم تطبيقها على عينة تكونت من (46) فقرة لتحديد التوقعات المستقبلية لخطط التطوير التربوي، تم تطبيقها على مجموعة من الخبراء التربين بلغ عددهم (20) خبيرا. وقد خلصت نتائج البحث إلى أن أولويات خطط التطوير التربوي لم تطبق بدرجة عالية، و جاء ترتيبها من خلال استجابات أفراد عينة البحث على الترتيب الآتي: الإدارة المدرسية، الأبنية المدرسية، إعداد المعلمين ، تقنيات التعليم، و أخيرا المناهج و الكتب المدرسية. وكما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية بين المشرفين و مديري المدارس في استجابتهم على اولويات خطط التطوير التربوي حصلت على درجة القبول، بناء على استخدام أسلوب (Delphi ) من جولتين. وكان من أهم توصيات البحث الاهتمام بجميع مجالات خطط التطوير التربوي و خاصة خطط التطوير المتعلقة بالمناهج و الكتب المدرسية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/4560
    Collections
    • 2007 - Volume 12 - Issue 12 [‎14‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video