Show simple item record

Authorالقرارعة، أحمد عودة
Authorالرفوع، محمد أحمد
Authorالقيسي، تيسير خليل
Available date2016-05-19T14:59:36Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 205-220
ISSN99921-52-96-6
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4563
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام الفيديو التفاعلي في تنمية الاتجاهات العلمية لطلبة الصف الخامس الأساسي، و تكونت عينة الدراسة من (52) طالبا، و زعوا على مجموعتين : مجموعة تجريبية تكونت من (17) طالبا، درسوا باستخدام طريقة الفيديو التفاعلي، و مجموعة ضابطة تكونت من (25) طالبا درسوا بالطريقة التقليدية. قام الباحثون بإعداد المواقف التعليمية، والتي تضمنت (60) شريحة حاسوبية، تم التأكد من صدقها و ثباتها، و للإجابة عن أسئلة الدراسة طبق مقياس الاتجاهات العلمية الذي طور من قبل عايش زيتون (2004) قبل الدراسة ( الاختبار القبلي)، وبعده لمعرفة أثر طريقة التدريس بالفيديو التفاعلي، واستخدم التباين الأحادي (ANOVA) عند مستوى الدلالة (a = 0.05)، وقد كشفت نتائج الدراسة عن الأثر الإيجابي للفيديو التفاعلي حيث تفوق أفراد المجموعة التجريبية على أفراد المجموعة التجريبية على أفراد المجموعة الضابطة في الاتجاهات العلمية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم الابتدائي -- الأردن
الفيديو و الأطفال
طرق التدريس
Titleأثر استخدام الفيديو التفاعلي على تنمية الاتجاهات العلمية لطلبة الصف الخامس الأساسي في الأردن
Alternative TitleThe Effect Of Using Interactive Video on the Development of Scientific Attitudes of 5 th Graders
TypeArticle
Pagination205-220
Issue Number12
Volume Number12
Alternative AbstractThe purpose of this study was to investigate the effect of Interactive Video on the development of scientific attitudes of 5th graders. To achieve this goal, (52) students were randomly divided in two groups: an experimental group taught by Interactive Video, and control group taught by traditional method. Data were collected using the following two instruments Interactive Video for number of teaching situation contain (60) computer slide, a scientific attitudes scales which applied before and after the experiment . To answer the question of the study, analysis of (ANOVA) was used to level (a = 0.05) of significance. The major findings of the study may be summarized as following: using the Interactive Video had greater effect on the development of scientific attitudes of the fifth graders than the traditional method.
AuthorAl Qarareah, Ahmed
AuthorAl Rafuh, Mohammed
AuthorAl Qasiy, Taiseer
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record