Show simple item record

Authorالعبسي، محمد مصطفى
Available date2016-05-19T15:06:47Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 133-157
ISSN99921-52-96-6
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4565
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام قواعد التصحيح لتقييم الأداء في تحصيل و اتجاهات طلبة الصف العاشر الأساسي في مادة الرياضيات ، و لتحقيق هذا الهدف تم تطوير مقياسين لقاعدتي تصحيح إحداهما كلية و الأخرى تحليلية، و قد تكونت عينة الدراسة من (128) طالبا، وزعوا على ثلاث مجموعات: تجريبية أولى تعرضت للتقويم باستخدام قواعد التصحيح التحليلية، و تجريبية ثانية تعرضت للتقويم باستخدام قواعد التصحيح الكلية، وضابطة تعرضت للتقويم بالطريقة التقليدية، وبعد الانتهاء تم تطبيق اختبار التحصيل و مقياس الاتجاهات نحو الرياضيات، و قد تم استخدام تحليل التباين الأحادي في معالجة الإحصائية. و أظهرت نتائج الدراسة وجود فروث ذات دلالة إحصائية تعزى لتطبيق طريقة التقويم لصالح طلبة المجموعة التجريبية الأولى و طلبة المجموعة التجريبية الثانية مقارنة بطلبة المجموعة الضابطة، وذلك على كل من اختبار التحصيل و مقياس الاتجاهات نحو الرياضيات، فيما لم تجد فروق ذات دلالة بين طلبة المجموعتين التجريبيتين الأولى و الثانية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالدراسة والتدريس -- الرياضيات
تقييم الأداء
التحصيل الدراسي
Mathematics -- Study and teaching
Titleطريقة قواعد التصحيح في تقييم الأداء و أثرها في تحصيل واتجاهات طلبة الصف العاشر نحو مادة الرياضيات
Alternative TitleScoring Rubrics 'Method in Performance Assessment and its effect in the Tenth Graders Achievement and Attitudes toward Mathematics
TypeArticle
Pagination133-157
Issue Number12
Volume Number12
Alternative AbstractThis study aimed at investigating the effect of using Scoring Rubrics in Performance Assessment on the mathematical achievement and attitudes of the Tenth graders. To achieve this object, two Scoring Rubrics Scales were developed, The sample of the study consisted of (128) students divided into three groups: 1st experimental group which evaluated by the Analytic Scoring Rubrics, 2nd experimental group which evaluated by the Holistic Scoring Rubrics, and control group which evaluated by the traditional method. After the completion of the study application, an achievement test and attitudes Scale were applied and 1-way ANOVA was used to answer the study questions. The study results revealed that there were a statistically significant differences between the three groups in favor of the I" experimental group and the 2nd experimental group in comparison with the control group in the achievement test and the attitudes toward mathematics Scale, meanwhile there were no significant differences between 1st and 2nd experimental groups.
Authoral-Absi, Mohd Mustafa
SubjectAcademic achievement
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record