Show simple item record

Authorحسن, محمود أحمد
Authorالكعبي, نوف عبد الله
Authorالعنبري, نادية عبد الرحمن
Authorالعبد الله, أمينة حسن
Authorالمرزوقي, مريم صادق
Authorحسنة, مؤمن عمر
Available date2023-11-28T08:22:56Z
Publication Date2023-11-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Citationحسن، محمود، والكعبي، نوف، والعنبري، نادية، العبد الله، أمينة، والمرزوقي، مريم، وحسنة، مؤمن. "التوجهات المستقبلية للدراسة الجامعية لطلبة المدراس الثانوية وتصوراتهم عن الجامعات في دولة قطر"، مجلة العلوم التربوية، العدد 22، 2023
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/49739
URIhttps://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0129
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على خطط طلبة المدارس الثانوية بعد التخرج، والعوامل التي تؤثر في اختيارهم الجامعة، وعلى مدى إقبال طلبة الثانوية القطريين على التخصصات الهندسية والعلمية. ولغرض تحقيق هذه الأهداف فقد صُممت استبانة إلكترونية، أرسلت عن طريق البريد الإلكتروني إلى طلبة الصفيْن الثاني والثالث الثانوي بمدارس قطر كافة، يبلغ عددهم 19755 طالبًا وطالبة خلال 2020؛ أجاب عن الاستبانة 4331 طالبًا وطالبة، بمعدل استجابة 22%. بلغ معامل الثبات للاستبانة بطريقة كريبندورف ألفا (Krippendorff’s Alpha) 0.82. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن 60% من طلبة الثانوية العامة يرغبون في مواصلة الدراسة بجامعة قطر. وظهر أنَّ من أكثر التخصصات الجامعية قبولًا لدى الطلبة: التخصصات الطبية (28%)، والهندسة (24%)، والإدارة والاقتصاد (21%)، ثم العلوم الصحية 14%. وظهر كذلك أن من أهم مصادر المعلومات التي تساعد الطلبة في اختيار الجامعات: المواقع الإلكترونية للجامعات (64%)، يليها وسائل التواصل الاجتماعي (58%)، وأن أكثر العوامل التي تؤثر في اختيار الطالب للجامعة هي: توفر البرامج والتخصصات المرغوبة (79%)، وتوفر البرامج التي توفر فرص عمل جيدة (76%)، ثم مكانة الجامعة (64%). وظهر أيضًا أنَّ من أهم المعلومات التي يود الطالب معرفتها عن الدراسة الجامعية: شروط القبول (41%). انتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالتخطيط التربوي
التخصصات الجامعية
توجهات الطلبة المستقبلية
تصورات الطلبة لجامعة قطر
استقطاب الطلبة
Titleالتوجهات المستقبلية للدراسة الجامعية لطلبة المدراس الثانوية وتصوراتهم عن الجامعات في دولة قطر
Alternative TitleHigh School Students' Plans for Undergraduate Studies and Their Perceptions of Universities in Qatar
TypeArticle
Pagination283-313
Issue Number22
Volume Number22
Alternative AbstractThe present study aimed at identifying the plans of high school students after graduation, the factors that affect their choices of university, and the extent to which Qatari high school students are interested in engineering and sciences majors. Data was collected through an electronic questionnaire that was sent by e-mail to all second and third year high school students in all Qatar high schools, a total number of which is 19,555 students during the academic year 2020. 4331 male and female students answered the questionnaire, with a response rate of 22%. The survey reliability was calculated using Krippendorff’s Alpha reaching 0.82. Results showed that 60% of high school students wish to study at Qatar University. The most popular university majors include medicine (28%), engineering (24%), management and economics (21%), and health sciences (14%). Besides, results showed that the most important sources of information that help students choose universities are university websites (64%) and social media (58%); they showed as well that the most important factors that affect their university choices include the availability of the desired majors (79%), the availability of programs that provide good job opportunities (76%), and the status of the university (64%), and that the most important information that a student would like to know regarding university studies is admission requirements (41%). Recommendations and suggestions are presented at the end of the study.
ESSN2706-672X
AuthorHasan, Mahmood Ahmed
AuthorAl-Kaabi, Nouf Abdullah
AuthorAl-Anbari, Nadya Abdulrahman
AuthorAl-Abdulla, Ameena Hassan
AuthorAl-Marzooqi, Mariam Sadiq
AuthorHasnah, Moumen Omar
SubjectEducational planning
University majors
Students' future orientations
Students' perceptions of Qatar University
Students recruitment


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record