• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز دراسات الخليج
  • المؤتمر السنوي الدولي لمركز دراسات الخليج
  • المؤتمر الدولي السنوي الثامن متعدد التخصصات لمركز دراسات الخليج
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز دراسات الخليج
  • المؤتمر السنوي الدولي لمركز دراسات الخليج
  • المؤتمر الدولي السنوي الثامن متعدد التخصصات لمركز دراسات الخليج
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Reconsidering the relationship between family, motherhood, and gender equality in Qatar

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Reconsidering the relationship between family, motherhood, and gender equality in Qatar.pdf (76.61Kb)
    التاريخ
    2023
    المؤلف
    Madeeha, Muznah
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    For long, scholars have considered the centrality of the family in Arab Gulf societies and the emphasis on motherhood as obstacles to gender equality. This is because both factors are seen as hindering women's economic independence and their full participation in society. This is also true for Qatar where analysts describe Qatar's support for higher levels of female economic participation on the one hand, and support for high fertility and an emphasis on motherhood on the other, as contradictory goals. Hence, in my research, I examine the impact of family formation (marriage and presence of children) on Qatari women's employment status while controlling for important socio-economic variables such as age, education level, household economic status, and generational changes (birth-cohort effect). Results suggest that Qatari women's education level is the most important determinant of employment status. By considering the role of women's education level vis-à-vis family formation, I argue that we need to reconsider whether an emphasis on family and motherhood should be theorized as obstacles to gender equality. Moreover, numerous studies show that Arab Gulf women themselves consider family and motherhood as integral parts of their societies - hence, resistant to change. I therefore argue that, scholars need to re-theorize family and motherhood as women's tools of advocacy in their struggle for better maternity rights and working conditions. Given that Qatar and other Arab Gulf states are seeking to promote pro-family and pro-women policies, better working conditions for women and working mothers can be sought in the name of family values. Hence, the emphasis on family and motherhood needs to be viewed as gender equity measures and be used as tools for policy changes that facilitate women's employment and advancement.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/50358
    المجموعات
    • المؤتمر الدولي السنوي الثامن متعدد التخصصات لمركز دراسات الخليج [‎37‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video