• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الصيدلة
  • ماجستير في الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الصيدلة
  • ماجستير في الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    EVALUATION OF A CUMULATIVE EXIT-FROM-DEGREE OBJECTIVE STRUCTURED CLINICAL EXAMINATION (OSCE) IN A GULF CONTEXT

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Thesis-Master of Science (1.401Mb)
    التاريخ
    2016
    المؤلف
    Sobh, Ahmed Hesham
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study aimed to evaluate the psychometric properties of the 2nd iteration of an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) for graduating pharmacy students in Qatar. A secondary objective of this study was to identify quality improvement opportunities for design, implementation, and evaluation of the OSCE. The psychometric analyses occurred as follows: Cut score determination using borderline regression method; predictive validity using regression and correlation of select course grades and assessments with OSCE scores, concurrent validity using correlation between other cumulative assessments and OSCE scores, risk of bias using correlation between assessors’ analytical and global scoring, content validity using student-feedback forms, and interrater reliability using intra-class correlation coefficients (ICCs), and internal consistency using Cronbach’s alpha. Pearson and Spearman correlation statistics were conducted at α level < 0.05. A series of two focus groups and subsequent qualitative content analysis were conducted with key stakeholders to identify strengths, weaknesses, opportunities, and challenges regarding OSCE implementation. Total cut score for the exam was 55.3%. Overall pass rate was 79.2%. OSCE scores correlated moderate-strongly with course grades of Professional Skills and Integrated Case-based Learning, and formative OSCE assessments. Course grades for medicinal chemistry were not correlated with OSCE scores. OSCE scores were moderately predicted by Professional skills course grades (52.3%) and its formative OSCE assessment (61.2%). Average correlation between analytical and global grades for all assessors was 0.52. A total of 90% of the stations were deemed to reflect practice, according to student perceptions. The average intraclass correlation coefficient for analytical checklists scores, global scores, and total scores were 0.88 (0.71 – 0.95), 0.61 (0.19 – 0.82), and 0.75 (0.45 – 0.88) respectively. Cronbach’s alpha of students’ performance in global scores across stations was 0.87, and 0.93 in terms of total scores. Focus groups confirmed content validity as a weakness yet spoke to training and assessment techniques as both strengths and areas for improvement. In sum, the 2nd iteration of a cumulative OSCE for graduating pharmacy students in Qatar was deemed valid and reliable, however refinements can be implemented in future iterations to further improve the exam as a high stakes assessment.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/5071
    المجموعات
    • ماجستير في الصيدلة [‎65‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video