• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية والصناعية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • الهندسة الميكانيكية والصناعية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Energy and exergy analyses of novel supercritical CO2 Brayton cycles driven by direct oxy-fuel combustor

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S0016236121004336-main.pdf (4.981Mb)
    التاريخ
    2021-03-08
    المؤلف
    Ahmad K., Sleiti
    Al-Ammari, Wahib A.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study addresses major research gaps related to supercritical carbon dioxide (sCO2) power cycles including the shortcomings due to adding extra components, the high operating temperatures and the lack of studies on using direct oxy-combustion for sCO2 power cycles. Energy and exergy analyses for five novel sCO2 Brayton cycles with direct oxy-fuel combustion are introduced. The studied cycle configurations are the simple recuperator cycle (SRC), dual recuperator cycle (DRC), intercooling cycle (ICC), reheating cycle (RHC) and partial intercooling cycle (PIC). A numerical model was developed for the detailed calculations of the recuperators that considers variations in the properties of sCO2 as a function of temperature. Comprehensive studies and optimization are performed for the major parameters including the pressure ratio (rc), intermediate pressure ratio (RPR), turbine inlet temperature (TIT) and compressor inlet temperature (CIT). Optimum rc and RPR values have been obtained at which the maximum efficiencies of the cycles occur. Results show that the partial intercooling cycle (PIC) has superior performance compared to the other configurations at higher TIT and lower PRR. The maximum thermal efficiency of 52% is achieved by the PIC at rc of 5, RPR of 0.45, TIT of 750 °C, high pressure of 20 MPa, and CIT of 50 °C. Furthermore, the reheating cycle has the highest second law efficiency with marginal improvement in the thermal efficiency compared to the dual recuperator cycle (DRC).
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236121004336
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.fuel.2021.120557
    http://hdl.handle.net/10576/51767
    المجموعات
    • الهندسة الميكانيكية والصناعية [‎1472‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video