• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • الإنسانيات
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • الإنسانيات
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analysis of mode choice affects from the introduction of Doha Metro using machine learning and statistical analysis

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S2590198223000994-main.pdf (7.626Mb)
    التاريخ
    2023-03-31
    المؤلف
    Ammar, Abulibdeh
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The aim of this study was to investigate the possible influences of the operation of the new Doha Metro on the travel mode choice behavior in Doha City, Qatar. Revealed preference (RP) and stated preference (SP) survey questionnaires were designed to collect the necessary data. The questions considered different trip conditions and socioeconomic factors of travelers. Three different mode choices were considered in this study: private cars, taxi services, and metro. Two statistical models and one machine learning model were used to analyze the current and future mode choices: discrete choice binary logit (BL) and multinomial logit (MNL) models as well as extreme gradient boosting (XGBoost). Furthermore, the SHapley Additive exPlanations (SHAP) method was used to rank the input features based on their importance according to the mean SHAP value. The results showed that the XGBoost model outperforms the other two models in terms of predicting the travel mode choice as well as in terms of its accuracy. The results showed that various trip characteristics are significant in determining the mode choice, including the number of travelers and bags, journey time, and reimbursement of parking fees. Furthermore, different socioeconomic characteristics proved to be significant for the current and future mode choices, including nationality, income, age, employment status, and vehicle ownership.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198223000994
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.trip.2023.100852
    http://hdl.handle.net/10576/55720
    المجموعات
    • الإنسانيات [‎155‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video