Show simple item record

AdvisorThalib, Lukman
AuthorHassan Negm Eldin, Reham
Available date2017-06-19T07:55:24Z
Publication Date2017-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5583
AbstractBackground: Ultra-sonographic measurement of Carotid Intima Media Thickness (CIMT) has been stated as a technique to detect the early stages of atherosclerosis. CIMT is a newly established, safe, noninvasive and cost effective subclinical atherosclerosis marker that have been associated with identifying any increased cardiovascular risk even in subjects with low and intermediate risk. This study aimed to explore different socioeconomic and lifestyle factors, clinical measurements and biomedical laboratory markers as potential predictors of CIMT. Methods: In addition to descriptive exploratory analysis to analyze the baseline characteristics of the study risk groups, further appropriate univariate regression models were performed for all lifestyle factors, clinical measurements and biomedical laboratory markers as potential predictors of CIMT. This initial univariate analysis was followed by a purposeful selection multivariate regression analysis technique and goodness of fit study of the fitted model. Results: The study population was 1425 participants having CIMT values recorded, of which 960 (67.4%) had CIMT below 75th percentile for their gender and age and were hence termed as per evidence as low risk for CVD. The rest of the population 465 (32.6%) were having CIMT above 75th percentile and were termed as high risk for CVD. The age groups 18 – 35, >35 – 55 and >55 had 28.7 %, 39.9 5 , 48.7% of them with high risk level of CIMT respectively. 861 of the population were females versus 564 males. 36.8% of the females were High risk while only 26.2 % of the men were high risk.. The main effects model was fitted with five main predictors; systolic blood pressure, C-reactive protein (CRP), gender, waist and high density lipoprotein (HDL) and interactions between HDL and systolic blood pressure and Waist. Conclusion: In this study we found significant association between CIMT and various CVD risk factors such as age, gender, hypertension, diabetes, hypercholesterolemia, BMI, lipids profile. These findings are consistent with the existing literature on CIMT and provide an indirect validation of our data. This study results can permit for good comparative effort with current and future studies in Middle East. Moreover, the study can be used to develop a simple, noninvasive yet sensitive risk-prediction tool to identify the population at risk of CVD, which is a powerful public health strategy that can be more generalized to healthcare service.
Languageen
SubjectPublic health [0573] - primary
SubjectEpidemiology [0766]
SubjectMedicine [0564]
Subjectcardiovascular diseases risk
SubjectCarotid Intima Media Thickness (CIMT)
SubjectQatar
Subjectregression models
TitleCarotid Intima Media Thickness (Cimt) And Cardivascular Risk Assesment: Analysis Of Qatar Biobank Data
Alternative Titleالسماكة ما بين البطانية و الوسطية للشريان السباتي وتقييم لمخاطر أمراض القلب و الاوعية الدموية: تحليل بيانات بنك قطر العضوي (بيوبنك)
TypeMaster Thesis
Alternative Abstractخلفية: القياس السونوغرافي للسماكة ما بين البطانية و الوسطية للشريان السباتي مذكور كأسلوب للكشف عن المراحل المبكرة من تصلب الشرايين.و قد اثبتت قياس السماكة حديثا أنها علامة آمنة، و مجدية ماديا لتصلب الشرايين و التي ارتبطت مع تحديد أي زيادة لخطرأمراض القلب والأوعية الدموية حتى في الأشخاص الذين يعانون من مخاطر منخفضة ومتوسطة. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العوامل الاجتماعية والاقتصادية المختلفة وأنماط الحياة، والقياسات السريرية ونتائج الإختبارات الطبية الحيوية كمؤشرات محتملة للتنبؤ بقياس السماكة. الطرق: بالإضافة إلى التحليل الاستكشافي الوصفي لتحليل الخصائص الأساسية لمجموعة الدراسة، فقد تم إجراء المزيد من نماذج الانحدارالأحادية لجميع عوامل نمط الحياة والقياسات السريرية ونتائج الإختبارات الطبية الحيوية كعلامات للتنبؤ بقياس السماكة. وقد أعقب هذا التحليل الأولي تقنية تحليل الانحدار متعددة المتغيرات واختيار جودنه كنموذج للتنبؤ. النتائج: تم دراسة 1425 مشاركا لديهم قيم قياسات سماكة مسجلة، منهم 960 (67.4٪) كان قياس السماكة لديهم أقل من 75 في المئة لنوع الجنس والعمر، وبالتالي وصفوا بانخفاض مخاطر الأمراض القلبية الوعائية. أما بقية المشاركين 465 (32.6٪) فقد كان لديهم قياس السماكة أعلى من 75 في المئة، و بالتالي لديهم مخاطر عالية لأمراض القلبية الوعائية. وكانت نسبة ارتفاع مستوى المخاطر من قياس السماكة في الفئات العمرية 18 - 35، و 35 - 55، و 55> هي 28.7٪، 39.9 5، 48.7٪ على التوالي. هذا و قد كان 861 من المشاركين من الإناث مقابل 564 من الذكور.و كان 36.8٪ من اإلناث معرضات لمخاطر عالية في حين أن 26.2٪ فقط من الرجال معرضون لمخاطر عالية. وقد تبين أن ضغط الدم الانقباضي، والبروتين C التفاعلي (CRP)، والجنس، و وقياس الخصر وارتفاع الكثافة البروتين الدهني (HDL) مع التفاعلات بين HDL وضغط الدم الانقباضي وقياس الخصرمن المحددات لقياس السماكة ما بين البطانية و الوسطية للشريان السباتي. الخلاصة: وجدنا في هذه الدراسة ارتباطا كبيرا بين قياس السماكة ما بين البطانية و الوسطية للشريان السباتي ومختلف عوامل الخطر الأمراض القلبية الوعائية مثل العمر والجنس وارتفاع ضغط الدم والسكري وارتفاع الكولسترول، ومؤشر كتلة الجسم، و معدلات الدهون. هذه النتائج تتفق مع الأدبيات الموجودة عن قياس السماكة. ويمكن لنتائج الدراسة أن تسمح بجهد مقارن جيد مع الدراسات الحالية والمستقبلية في الشرق الأوسط. وعلاوة على ذلك، يمكن استخدام هذه الدراسة لتطوير أداة بسيطة وغير مجتاحة أو مكلفة للتنبؤ بالمخاطر لتحديد الأشخاص المعرضين لخطر الإصابة بالأمراض القلبية الوعائية، وهي استراتيجية قوية للصحة العامة يمكن أن تكون أكثر تعميما على خدمات الرعاية الصحية
DepartmentPublic Health


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record