• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز العلوم الانسانية والاجتماعية (قبل 2018)
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز العلوم الانسانية والاجتماعية (قبل 2018)
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Gender Roles in the Arab World: Development and Psychometric Properties of the Arab Adolescents Gender Roles Attitude Scale

    Thumbnail
    التاريخ
    2017-08
    المؤلف
    Al-Ghanim, Kaltham A.
    Badahdah, Abdallah M.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Scant research has been conducted on gender in the Arab world; one explanation is due to a lack of Arabic measures on gender-related issues. To advance scientific work on gender in the Arab world, we developed the Arab Adolescents Gender Roles Attitude Scale (AAGRAS), the first known reliable and valid Arabic measure of gender-role attitudes. To develop this measure, we conducted two studies based on data collected from 776 high school students 15–19 years-old from the state of Qatar. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis produced 12 items divided equally into two subscales. One subscale assesses traditional gender-role attitudes, whereas the other measures egalitarian gender-role attitudes. Our findings indicate that young men are more likely to resist gender equality than young women are. Moreover, those who hold traditional attitudes are more likely to disapprove of women occupying positions of authority. The AAGRAS is a useful assessment tool that policymakers, researchers, practitioners, and educators can use to study gender-role attitudes in the Arab world and to develop educational and intervention programs that encourage adolescents to identify, confront, and avoid prejudice and discrimination against women and ultimately adopt more egalitarian gender roles.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1007/s11199-016-0722-y
    http://hdl.handle.net/10576/5640
    المجموعات
    • الأبحاث [‎17‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video