• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الإدارة والاقتصاد
  • المحاسبة ونظم المعلومات
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الإدارة والاقتصاد
  • المحاسبة ونظم المعلومات
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The Influence of Network Externality and Fear of Missing out on the Continuous Use of Social Networks: A Cross-Country Comparison

    عرض / فتح
    The Influence of Network Externality and Fear of Missing out on the Continuous Use of Social Networks A Cross-Country Comparison.pdf (1.770Mb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Abu-Shanab, Emad
    Al-Sharafi, Mohammed A.
    Al-Emran, Mostafa
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Despite social networks' prevalence and unlimited benefits, their adoption rates are still unsatisfactory. This cross-country research aims to examine the impact of network externality (NE) and fear of missing out (FOMO) on the continuous use of social networks, which in turn, affects users' self-esteem. To achieve this aim, a conceptual model is developed by extending the unified theory of acceptance and use of technology 2 (UTAUT2) with three new factors: NE, FOMO, and self-esteem. The model is tested using a quantitative research design based on data collected through online surveys from 841 social media users in Qatar and Jordan. The data were analyzed using partial least squares-structural equation modeling (PLS-SEM). The results indicated that the continuous use of social networks is positively affected by performance expectancy (PE), hedonic motivation (HM), and FOMO in both samples. The continuous use is also affected by effort expectancy (EE) in the Jordanian, but not the Qatari sample. In contrast, NE significantly affects the continuous use among Qatari respondents, while this relationship is not supported among their Jordanian counterparts. More interestingly, the continuous use of social networks positively impacts users' self-esteem across the two samples. In summary, this research goes beyond what was examined in the UTAUT2 by investigating the consequences of continuous use on users' self-esteem. The incorporated constructs extend the theoretical perspective of the UTAUT2 by integrating new determinants of the continuous use (i.e., FOMO and NE) and new outcomes of that use (i.e., self-esteem). The reflection of the impact of these factors in a cross-country comparison provides insights into the variation in using social networks between different countries.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1080/10447318.2023.2208990
    http://hdl.handle.net/10576/58378
    المجموعات
    • المحاسبة ونظم المعلومات [‎555‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video